Att marknadsföra en vårutställning

Text: Elsa Westerstad

Tomas Bergkvist, den ena halvan av den Malmöbaserade reklambyrån Studio Total, vet exakt hur mycket en journalists penna är värd. Tillsammans med Per Eriksson har han stått bakom de senaste årens stora mediala kulturhändelser. Och allt har visat sig vara fejk.

I senaste numret av Bon berättar reklamduon om pr-kupperna.Lanseringen av Kulturpartiet den 4 juli 2005 under Almedalsveckan på Gotland, vilket var ett sätt för Riksteatern och scenkonstnätverket Plural att sätta ljus på kulturfrågorna. Zombieinvasionen av Stureplan då ett hundratal blodiga och trasiga sömngångare satte skräck i Stockholmsflanörerna – fin marknadsföring för Canal + serie »Masters of Horror«.

Och nu den omskrivna modebloggen Black Ascot. Författad av en rik och föräldralös flicka på Östermalm, som shoppar och super bort sina dagar.

Inte ens när det avslöjades att bloggen var iscensatt (våningen var i själva verket en »sunkig hyresrätt på Möllan« och de fina formuleringarna delvis Tomas skapelse) och bara ett sätt för Malmöoperan att locka folk till vårens uppsättning av Samuel Barbers »Vanessa« – slutade folk att läsa. Och media att rapportera. Många blev upprörda över bluffen.

Det är precis vad Studio Total vill: hjälpa företag att få ut kulturen till den breda massan. Ju surare folk blir desto bättre. Publicitet kan aldrig vara dålig.

Tänk om det är Bergkvist/Eriksson som regisserat turerna kring Konstfack. Kanske är inte bara Anna Odells psykos fejk, utan alltihop. Facebook-gruppen »Inga mer skattepengar till Konstfack«, skolans jurister, de nya etiska direktiven, rektorns pudlar…
Det vore i så fall det ultimata sättet att marknadsföra en elevutställning.

Konstfacks vårutställning pågår den 12–24 maj.