Bara bästsäljarna får plats

Text:

Det skulle kunna gå att bunta ihop dem som arbetarförfattare. Det skulle också kunna gå att kalla dem försäljningssuccér. Men böckerna är både skrivna och krängda med helt olika förutsättningar.

Alakoski, Augustprisvinnare för boken, och Linderborg, nominerad till samma pris, har sålt runt 400 000 respektive 100 000 för böcker som är fem- sex år gamla. Mycket bra siffror men inget mot Ibrahimoviç som närmar sig 700 000 sålda böcker efter ett knappt år.

Inte många år mellan utgivningen av böckerna men mycket har hunnit hända. Adam Svanell beskriver i veckans Fokus en darrigt nervös bokvärld som för några år sedan oroligt såg vad som hänt med skivindustrin. Skulle handeln bara ske via nätet och vad betydde alla mobila plattformar? Bonnierförlagen gick i bräschen, stuvades om och marknadsavdelningen blev navet. Siffror åkte upp i prioriteringsordningen, bokstäverna ner. Varuhus och köplador blev viktiga försäljningsställen.

Och mitt i denna omvandling dök Zlatan Ibrahimoviç upp, som en gudasänd gåva till Bonnier. Eller rättare sagt hans agent hörde av sig. En agent vars uppgift var att se till att varumärket Zlatan skulle »optimeras för ett entreprenörsliv efter fotbollskarriären«. En bok blev en viktig kugge i detta arbete. Bonnier sa naturligtvis inte nej nu när deras nya strategi var att varje litterär chef i förlaget skulle pitcha sina böcker för marknadsavdelningen som sen sorterade böckerna i två högar: de som gick att sälja och de som var osäljbara. Läs historien om en bransch som har förändrats i grunden.