»Vår roll är att ta ställning ibland«

Text:

Bild: Scanpix

När festivalen Way Out West i fjol körde helvegetariskt delade GT ut köttbullar utanför festivalområdet. I år kräver festivalen att det ska finnas minst ett vegetariskt alternativ även på nattklubbarna. Planerar du någon kampanj mot detta?

– Jag har svarat på frågor kring detta det gångna året och känner egentligen inte att jag har något mer att tillägga. Jag har själv inte ätit kött de senaste 18 åren och tycker att det är ett jättebra initiativ från Way Out West att de förstärker sin gröna profil i år.

Du har ju också drivit en kampanj för folkomröstning om trängselskatt i Göteborg. När det blev klart att det skulle bli en folkomröstning twittrade du: »JAAAAAAAA!!!! Grattis Göteborg! Det blir en folkomröstning om trängselskatten!« Varför blev du så glad?

– För att det här är svensk demokratihistoria. Aldrig tidigare har så många människor skrivit på ett folkinitiativ i Sverige. Självklart är det viktigt och en stor demokratisk vinst att den nya lagen om det förstärkta folkinitiativet fungerar i praktiken.

Du har försvarat kampanjen med »att GT värnar om demokratin«. Varför är en folkomröstning mer demokratisk än ett beslut taget i kommunfullmäktige?

– Mer demokratiskt är dina ord. Men givetvis är folkomröstningar ett viktigt verktyg som kompletterar och stärker den representativa demokratin. Demokrati är något ömtåligt, något man måste vårda och utveckla, det är jag övertygad om.

Hur ser du på kampanjer som journalistik metod?

– Vår roll är inte bara att berätta vad som händer i Göteborg och Västsverige, utan att ibland också ta ställning som i det här fallet: för en folkomröstning.

Planerar du fler kampanjer i framtiden?

– Ja, självklart ska GT driva fler frågor i framtiden som är viktiga för våra läsare.

Fakta | Frida Boisen

Frida Boisen, chefredaktör på GT, har drivit flera uppmärksammade kampanjer, bland annat mot att Way Out West var köttfri. Men när kraven nu skärps på de klubbar som ingår i festivalen väljer GT att ligga lågt.