Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Livsstil

Stinkbomber

Lagom är sämst när klassikerna gör comeback i parfymhyllan.

Hösten är en lanseringstät period för parfymhusen, som vill åt den svenska doftmarknaden som förra året omsatte över 1,3 miljarder kronor.

Precis som att det enkla och minimalistiska har präglat svensk design har diskreta och försiktiga citrus- och blomsterdofter länge varit dominerande. Men allt fler får upp näsborrarna för mer komplexa kompositioner och vågar göra entré tillsammans med aromer av kaktus, oud (en exklusiv olja som utvinns ur stammen från mögelangripna agarträd) eller läder.

– Även om svenskarna fortfarande är dåliga på att använda parfym är gemene man nyfiknare och konsumerar mer. Parfymer har blivit en livsstil vid sidan av mat och dryck. Man vill vara unik och hitta sitt egna uttryck, säger Carin Hellman, skönhetsredaktör på modetidningen Elle.

Bli alltså inte förvånad om du vädrar en diskret biblioteksdoft i stället för nytvättad skjorta från den moderiktiga kollegan eller medresenären på bussen – det är sannolikt ett medvetet drag.

Som svar på snabba nyintroduktioner och tidsbegränsade upplagor har också damklassiker som Chanel no 5 fått ett uppsving och på herrsidan märks ett ökat intresse för gamla doftstilar och tidiga cologner utanför kretsen av passionerade parfymkonnässörer, delvis till följd av att det har blivit lättare att beställa hem doftprover och mer särpräglade parfymer via internet.

Även 1980- och 1990-talets storsäljare, som i en tid av överdådiga axelvaddar och luggar fick ett rykte om sig att vara för mycket, har erhållit upprättelse. År 2013 är det helt i sin ordning att dofta som en intrigant karaktär i såpoperan »Dynastin«.

– Som Poison från Dior, applicerar man den på avstånd är det en välkomponerad, mystisk och kvinnlig doft med plommon, honung och den klassiska blomman tuberos, säger doftexperten Linda Landenberg.

Hon arbetar med att matcha sina kunders behov med rätt doft och föreslår en doftgarderob med flera parfymer för olika humör och sammanhang.

– Man har olika attityder på jobbet och privat och är kanske både älskare, förälder och kompis. Välj parfym utifrån vad du vill gestalta.

 Fakta | Tre klassiska dofter

Linda Landenberg tipsar om tre parfymklassiker.

»Christalle«, Chanel. Damparfym som kom ut 1974, med toner av ekmossa och hyacint.

»M7«, Yves Saint Laurent. Tung och intensiv herrdoft med oud, skapad av designern Tom Ford.

»Mitsouko«, Guerlain. En subtil och mystisk doft med inslag av persika, från 1919.

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera