Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Inrikes

Moderateffekten

Moderaternas uppgång i opinionen har planat ut. Nu vaknar partiet upp till samma utmaningar som före att Ulf Kristersson tog över.

»Kristerssoneffekten har ebbat ut«, konstaterar  Dagens Nyheter i en artikel på torsdagen. I Ipsos senaste opinionsmätning får Moderaterna 21 procent av väljarstödet, vilket är en nedgång från de 25 procent partiet kunde stoltsera med i januarimätningen.

Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, tror att såväl kortsiktiga som långsiktiga faktorer spelar in i nedgången. Sedan valet 2014 har Moderaterna brottats med frågan hur man ska förhålla sig till både Alliansen och Sverigedemokraterna. Förra året gjorde Anna Kinberg Batra en öppning mot SD, vilket ledde till att stödet för Moderaterna rasade.

– Det slirade i opinionsbildningen och man hamnade ofta i partiledarens roll. Efter att man bytte partiledare så fick man undan krypskyttet och den nya ledaren kunde, åtminstone i början, tala med pondus. Det kan ha gjort att partiet slutit sig bakom honom och att man har fått fram annat än intern kritik. Det ger tydlighet inför väljaren vilka man är som parti, säger Hinnfors.

– Sedan efter ett tag så slår de långsiktiga aspekterna in: Hur ska relationen till SD se ut? Hur ska relationerna till Alliansen se ut, och hur ska en regering se ut? Där har man inte ändrat sig så mycket, fortsätter han.

På extrastämman i oktober bubblade de moderata förväntningarna över partiets nye partiledaren. Alla som var något i Moderaterna var där. Helst ville de inte prata valresultat, nu handlade det om att gjuta mod i ett skadeskjutet parti, betonade de. Men 18-19 procent borde väl inte vara omöjligt. I dag är det partiföreträdare med ett helt annat självförtroende som tillåter sig drömma om det stundande valresultatet. Kanske kan partiet, om inget oväntat händer, rent av ligga kvar på de höga nivåer som följt Kristerssons entré, lyder resonemanget från partihögkvarteret.

Jonas Hinnfors är inne på samma linje.

– Jag tror att de kommer att ligga kvar ungefär där. Men även små förändringar kan vara viktigt psykologiskt för partiet.

Läs mer: Den blå kameleonten

Enligt DN/Ipsos mätning har Moderaterna svårare att hålla kvar i gamla väljare i samma utsträckning som exempelvis Socialdemokraterna. 7 av 10 av dem som röstade på M i valet 2014 säger att de fortfarande stöder partiet. Samma siffra för S är 8 av 10. Moderaterna har efter valet satsat mycket på opinionsbildning som ligger nära SD:s, enligt Jonas Hinnfors. Det har skapat ett avstånd till de väljare som lockades mer av Fredrik Reinfelds politik.

– Från att ha haft mycket fokus på sysselsättning, skattesänkningar och välfärdsstaten så handlar det mycket om brott- och straff samt migrationsrelaterade frågor i dag. Det är en traditionell planhalva för M men under ganska många år var det den mer liberala delen som betonades. Det är en omkalibrering som tilltalar en del väljare och i partiet, men som är svårt för de som lockades av Reinfeldts politik, säger han.

Traditionellt sett brukar skolfrågor och vård spela en viktig roll i svenska valrörelser. Det här valåret har de två stora partierna hittills lagt stort fokus på Integration och brott- och straff. Det är ovanligt, enligt Jonas Hinnfors. Något som är mindre ovanligt är de skandaler som varje valrörelse brukar flankera den politiska debatten. För Moderaternas del har det hittills handlar om två saker. Det ena är de svarta rubriker som följt rapporteringen om storsjukhuset Nya Karolinska, där sökljuset har hamnat på Irene Svenonius, som sitter i M:s partiledning. Det andra är den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali (M) och hans skjutglada twittrande.

Moderata företrädare tror själva inte att skandalerna kommer att befläcka partiet i valrörelsen. Jonas Hinnfors är av samma uppfattning.

– Forskning visar att skandaler har en tendens att klinga av. Det som kan hända är att om partierna ägnar mycket kraft åt skandaler som det här med Karolinska, eller regeringens IT-skandal, är att de därmed faktiskt inte diskuterar andra frågor. Det leder då till att väljarna inte blir så informerade om de politiska förslag man har, säger han.

Läs Fokus kartläggning av Moderaternas twitterfenomen Hanif Bali här. 

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera