Carlos Ghosn – en jättelik dalande stjärna

Text:

Blogg

En av bilvärldens största fixstjärnor, Renault-chefen Carlos Ghosn, har sedan i november varit fängslad i Japan misstänkt för ekonomiska brott. Förra veckan, inför en domstolsförhandling i Tokyo, meddelade den tidigare Nissan-chefen att »i motsats till anklagelserna från åklagarna har jag aldrig tagit emot kompensation från Nissan som inte redovisats«.

Mycket pekar på att han förblir anhållen i väntan på rättegång, vilket kan dröja ett halvår. Nu kräver franska regeringen, som är Renaults huvudägare, att bilföretaget ska byta ut Ghosn, som lett Renault sedan mer än 15 år tillbaka. Till skillnad från Nissan, som snabbt kapade alla band, har Renault stått vid chefens sida under de nära tre månader han varit frihetsberövad.

För några år sedan var jag med på ett möte med Carlos Ghosn. Träffade inte honom personligen, däremot var jag med på ett videokonferenssamtal där han deltog. Det var bara någon enstaka bilchef i rummet och jag. På andra sidan skärmen – i Tokyo – var Ghosn, som gav imposant intryck. Renaultchefen ställde oerhört komplicerade frågor. Mötet pågick och drog ut på tiden. Detaljerna var inget som avverkades snabbt, tvärtom lyssande han länge innan nya frågor ställde – huvudet med det kolsvarta håret tycktes frysa till, men han vara bara blickstilla. Uppmärksam.

Carlos Ghosn har varit en av bilbranschens främsta profiler. I Japan är han superkändis och föremål för manga-serier sedan han på fem år lyckades vända Nissan från förluster till att bli en vinstmaskin. Dessutom förde han ihop Nissan och Renault i en bilallians som tillsammans utgjorde en av världens största tillverkare. Han basade över det hela – på senare tid som styrelseordförande i Mitsubishi och Nissan, samt vd på Renault.

Brottsmisstankarna har överraskat och chockat hela bilbranschen. Carlos Ghosn är nog det största stjärnfallet i direktörsvärlden som vi sett på åratal. De senaste tre månaderna har han förlorat mycket. Sin frihet, sitt jobb och en del vikt – enligt de fjorton som fick plats i rättegångssalen i Tokyo i förra veckan. Även det kolsvarta hårets gråa rötter skymtar nu.

Misstankarna i Japan kretsar kring att han skulle tillskansat sig stora ersättningar som han inte redovisat. Under de senaste fem åren ska han ha deklarerat inkomster på motsvarande 390 miljoner kronor, men i själva verket ska dessa ha varit närmare det dubbla. Höga nivåer med japanska mått, men inte i jämförelse med de amerikanska bildirektörerna.

Nissans vd Hiroto Saikawa sade i sambandet med gripandet i november att »för mycket makt gavs till en person«.

Carlos Ghosn menar att hans agerande och till exempel pensionsavsättningar – som nu är föremål för brottsutredning – har skett med stöd av chefer inom Nissan, och att avtalen och överföringarna också nagelfarits av oberoende jurister.

En av åklagarens mer allvarliga misstankar handlar om att Ghosn ska ha försökt att överföra miljontals dollar i personliga tradingförluster till Nissan under åren 2008-12. Företaget har också anklagat Ghosn för att ha missbrukat företagets pengar, genom köp av bostäder i Libanon och Brasilien. Själv har han nekat till misstankarna. Domstolsprocessen har knappt börjat.

Emanuel Sidea, ekonomiredaktör. Läs Emanuel Sideas artiklar för Fokus här.