Skapa konto

Skapa konto
Förnamn är ogiltigt
Efternamn är ogiltigt
Lösenord är inkorrekt
Lösenord och bekräftat lösenord stämmer inte överens

Du måste godkänna användarvillkoren
Kultur

Fokus spår: Här är favoriterna till Nobels litteraturpris

På torsdag smäller det. Då ska Nobelpriset i litteratur delas ut för både 2018 och 2019. Här är favoriterna enligt Fokus kulturchef Nina van den Brink.

Varför delas det ut två priser i år?

– Ja, det är märkligt. Det har hänt förr att priset har ställts in under ett eller flera år, främst i samband med världskrigen. Så det är egentligen svårt att motivera varför det måste delas ut i efterhand. Kanske vill ingen ha en plump i kalendern som för evigt påminner om det nesliga året 2018 då flera skandaler svärtade ned och decimerade Svenska Akademien så pass att det blev omöjligt att dela ut priset.

Den välvilliga gissningen är att listan över nominerade värdiga pristagare är lång, och att man inte vill missa chansen att belöna så många som möjligt av dem, säger Nina van den Brink.

På vilket sätt tror du att krisen inom Svenska Akademien kommer påverka vilka man utser?

– Det finns ett tryck just nu som handlar om att Akademien ska bevisa att den ”bättrat sig”. Efter all kritik som varit så kan det vara svårt att stå emot krav på att minst ett av de två priserna ska gå till en kvinna. Och att de män som väljs ut är ”moderna” i det avseendet. Som en sorts kollektiv botgöring.

Men jag är inte helt säker på att Svenska Akademien låter sig påverkas av detta. Jag hoppas att ledamöterna i Nobelkommittén inte gör det. Det är klart att Svenska Akademien borde vädra ut sin gamla överspelat patriarkala världssyn, men det är också viktigt att stå över den sortens yttre påverkan. En viktig poäng med Nobelpriset i litteratur är att det är just så akademiskt självsvåldigt, så att det blir nästan omöjligt att förutspå.

LÄS OCKSÅ: Trio får dela på Nobelpriset i kemi

Vilken tyngd har priset internationellt?

– Det ska bli mycket spännande att se hur snett Nobelglorian har halkat på litteraturpriset av de senaste årens negativa avslöjanden runt Svenska Akademien. Men det hör till att det varje år är några författare, journalister och litteraturvetare som vill ifrågasätta varför en obskyr akademi i ett arktiskt hörn av världen skulle ha någon särskild blick för vilken del av världslitteraturen som är mest framstående.

Min gissning är ändå att priset hårdgranskas i år och så är allt tillbaka i vanliga fåror redan nästa år.

Visst är det märkligt att dessa svenska priser har fått en sådan tyngd i hela världen. Men det finns ingen rättvisa heller i prisernas värld. Kanske beror Nobelprisernas tyngd på att de delas ut i så många kategorier samtidigt. Kanske att det är så anrikt, så kungligt, så kopplat till en betydelsefull man. Det går inte längre att kopiera. Vi har turen att sitta på originalet i vårt land.

Författaren Maryse Condé tilldelas Den nya akademiens litteraturpris förra året.

Varför tror du att man tagit in extern sakkunniga i Nobelkommittén?

– Det är signalpolitik från Nobelstiftelsen, såväl utåt som inåt, om att akademien har ögonen på sig. Syftet är att skydda Nobelpriset och försäkra sig om att det inte solkas. Det handlar också om att ge stadga och arbetsro åt en Akademi som är decimerad av de många avhoppen. Fyra stolar är fortfarande vakanta i väntan på installationen av bland andra Jila Mossaed och Anne Swärd i december.

LÄS OCKSÅ: De fick Nobelpriset i medicin för sin cellforskning

Slutligen den enklaste frågan, vem får priset?

– Det är lättare att gissa vem som inte får det. Min gissning är att det inte går till Frankrike. Inte bara för att Frankrike är det land som tilldelats ojämförligt flest priser, femton stycken, genom åren. Det finns nog ingen önskan om att påminna om Akademiens franska band detta känsliga år. Det gör ju dessvärre att en lågoddsare hos vadslagningsfirmorna, Maryse Condé från franska Guadelope, riskerar att falla ifrån. Condés chanser är kanske också lite tilltufsade av Nya Akademiens alternativa nobelpris förra året, se där en otjänst.

Många är ute och gissar på Margret Atwood i år, men henne tror jag absolut inte på. Det som har hänt i år är att Atwood kommit med en ny bok ”The Testaments”, som ett svar på populariteten för tv-serien ”The Handmaid´s tale”, baserad på hennes tidigare roman. Hittills har inte Akademien visat att den behöver hjälp från populärkulturen för att hitta sina författare. Kanske kan Atwood få priset en dag. Men inte i år.

Framför allt förväntar jag mig att en av pristagarna blir en författare som jag möjligen – men inte säkert - hört talas om, som jag troligen inte läst och som jag framför allt inte läst tillräckligt för att komma på att nämna i dessa spekulationer inför. I år är det om möjligt ännu svårare än vanligt att gissa eftersom det inte går att sia om hur den nya nobelkommittén fungerar med alla externa ledamöter.

Om jag hade den minsta aning så skulle jag omedelbart spela på Oddset, men en förhoppning kan jag uttrycka, om egyptiska Nawal El-Saadawi. Inte minst hennes eldfängda och myllrande "Den stulna romanen" lever färgstarkt kvar inom mig fortfarande många år efter att jag läste den.

Och när jag ändå är ute och spekulerar så tror jag att det faktum att det i år är två priser som delas ut kan spela in. Det öppnar för möjligheten att tillmötesgå ständiga förväntningarna med ett av priserna. Varför inte Don Delillo. En annan ständig amerikansk favorit är Joyce Carol Oates. Det är inte länge sedan en amerikansk författare tilldelades ett pris, Bob Dylan, men USA är ganska underrepresenterat.

Torsdag 10 oktober klockan 13 delas Nobelpriset i litteratur ut. 

LÄS OCKSÅ: De är Kultursveriges 75 mäktigaste 

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera