Kultur / kulturbloggen

Kulturbloggen: Kaffe gör dig uthållig vid träning

Bertil Fredholm upptäckte en spännande molekyl år 1970 och har intresserat sig för koffein sedan dess. I en ny bok förklarar han kaffets påverkan på allt från ångest till träningsprestationer.

Kaffe började rostas och användas som dryck mer organiserat i Jemen på 1400-talet, och därifrån spreds de rara bönorna snabbt över världen. Varhelst de hamnade tog människor kaffet till sitt hjärta och sina munnar, och kaffehus uppstod i städerna. År 1570 fanns i Konstantinopel mer än 600 kaffehus. Där samlades olika slags människor och diskuterade politik och religion. I Kairo blev underlåtenhet att förse sin hustru med kaffe rentav en giltig grund för skilsmässa. De europeiska kaffehusen blev småningom viktiga platser där demokratiska idéer utvecklades.

Det populära fikandet sågs av religiösa ledare och andra makthavare som en potentiell grogrund för konspirationer. Både i arabvärlden och sedermera i Europa gjordes fåfänga försök att förbjuda kaffet eller stoppa importen av kaffebönorna.

Detta kan man läsa om i Bertil Fredholms bok Kaffeologi. Myter och forskning om en älskad dryck (Fri tanke förlag). Som forskare, numera prof emeritus, i farmakologi har Fredholm vigt hela sitt yrkesliv åt en molekyl han upptäckt, som har koppling till kaffe och koffein. Större delen av boken är således mer inriktad på sjukdomar och hälsofrågor än historia. Som kaffedyrkare hoppas jag nu äntligen få klart besked. Hur farligt är kaffe? Hur pass underbart välgörande? Jag når Bertil Fredholm på mobilen när han befinner sig ute i friska luften på Utö i Stockholms skärgård.

Är kaffet bra eller dåligt för hälsan?

– För det stora flertalet av oss är det snarare nyttigt än skadligt. Men vissa grupper bör vara försiktiga, som exempelvis gravida kvinnor och de som har lätt att bli oroliga eller få ångest.

Kaffe framkallar alltså ångest?

–Koffeinet kan förstärka ångestkänslorna hos vissa individer. Varför vet man inte riktigt. Men samma gen som styr mottagandet för koffein kan också påverka risken för ångest och oro. Så det finns troligtvis något slags djupare samband där.

För många finns ett tydligt före och efter när det gäller morgonkaffet. En kopp kaffe har fått mig att i glädjerus tacka ja till uppdrag som jag före kaffet varit ljummet inställd till. Vad handlar det där om?

– Först och främst är koffeinet beroendeframkallande och då kan man känna sig seg innan man fått sin första kopp. Antagligen har kaffet också något slags stämningshöjande effekt, även om det inte är bevisat i kontrollerade studier. Den mottagarmolekyl jag upptäckte på 1970-talet finns i samma del av hjärnan som signalsubstansen dopamin. Så man blir helt klart uppiggad av kaffe.

Och glad?

– Du blir stimulerad. Har du då något omkring dig som har lite innehåll av känslor så blir dessa förstärkta. Men i min bok tar jag även upp en bra studie som visar att risken för självmord är lägre hos regelbundna kaffedrickare än hos dem som inte dricker kaffe.

Hur ligger det då till med kaffe och alzheimer, som blir så omskrivet i pressen då och då?

– Man vet inte säkert. Det finns tecken på att koffein kan vara bra för att motverka alzheimer, men det är inte bevisat.

Kaffe och sömnsvårigheter?

– Man kan prova att sluta helt med kaffe om man har svårt att sova. Men min gissning är faktiskt att det kommer att ha ringa effekt på sömnen.

Stämmer det att kaffe fungerar som kokain på hjärnan?

– Koffein och kokain verkar i samma delar av hjärnan, men på helt olika sätt. Koffein ger ju inte samma enorma kick som knark gör, och det är heller inte lika beroendeframkallande. Knark styr hela ens liv till slut, det är en skillnad mot kaffe.

Jag undrar det jag. Men blir man smartare av kaffe?

– Kanske snabbare i en del beslut, men inte intelligentare.

Vad är kaffets påverkan på hjärt- och kärlsjukdomar?

– Inga negativa effekter alls. Om man har typ två diabetes kan kaffe snarare ha en svagt positiv effekt.

Vad tycker du själv är de roligaste fynden i din bok?

– En intressant sak är kaffets tydliga effekt på idrottsutövning. Om man dricker en koffeinhaltig dryck före träning blir man uthålligare.

Hur mycket kaffe dricker du själv?

– En balja bryggkaffe på morgonen och en espresso mitt på dagen. Numera. Betydligt mer var det när jag yrkesarbetade.

Läs fler inlägg i kulturbloggen här!

Läs nästa artikel
KrönikaInrikes/utrikes
Prenumerera