Lättölens stundande död?

Text:

Bild: TT

Nils Oscar var tidigt ute bland de mindre bryggerierna, och startade 1996 i mindre skala i Stockholm. Sedan dess har de flyttat till Nyköping och har i dag 15 anställda.

– Det har generellt varit tufft under pandemin. Vi har brukar sälja 30 procent till hotell och restauranger som ju är jättehårt drabbade av pandemin. 40 procent går till Systembolaget, och 30 procent till livsmedelsbutiker. De tio procent som gått på export har helt stannat av, säger Henrik Kihlberg, vd Nils Oscar.

– På hotell och restauranger halverade vi försäljningen under 2020, även om sommaren gick ganska bra. Men sedan stängningen 20.00 har det blivit värre. Totalt ser vi en 20 procentig minskning, säger han.

När pandemin kom korttidspermitterade de under tre månader.

– Sedan tog det slut i lagren och vi tog tillbaka våra anställda och hade faktiskt ganska körigt ett tag, när uteserveringarna, där det gick att hålla social distansering, gick bra.

En bryggerinyhet är att de alkoholfria ölet i dag säljer bättre än lättölet generellt. Det skiftet kom redan 2018.

– Men i början av pandemin gick det alkoholfria ned, de andra gick bättre. Men det var bara första månaderna. Vi skojade om att folk kanske tog en starköl om de ändå var hemma och jobbade.

– Men det alkoholfria växer. Folköl och lättöl minskar, alkoholfritt ökar, och vi ser att kvinnor ofta väljer alkoholfri öl.

En alkoholfri är (i Nils Oscars fall) på 0,4 procent alkohol, vilket motsvarar vanlig cider som också har en gnutta alkohol i sig. Ett 0,0 procentigt öl är helt avalkoholiserat. Det görs med alkohol, men alkoholen tas bort i processen. Nils Oscar avbryter i stället jäsningsprocessen.

Och det alkoholfria ölet får allt fler anhängare.

– Det är kul att ölintresset växer. Kunder mer och mer intresserade testa nya saker. Och vi har fått en fantastisk massa fina nya bryggerier. I dag finns runt 400 bryggerier. 1984 fanns bara 8 bryggerier. Det är en otrolig microbryggeritrend, säger Henrik Kihlberg.

Nu hoppas han att vaccineringarna ska ha effekt, att pandeminkurvan vänder rejält nedåt så restriktionerna kan släppas.

– Inte minst för restaurangbranschen där man testar nya öl som man sedan handlar på Systembolaget eller i butik. Det är lite som vårt skylfönster, säger Henrik Kihlberg.