Vad är en Saab?

Text:

Tanken var att frågetecknen skulle bli färre. Bara en köpare kunde hittas skulle framtiden klarna: finansieringen, strategin, marknaden, bilarna.

Så blev det inte. Svenska exklusiva sportbilstillverkaren Koenigsegg, uppbackat av norska affärsmannen Bård Ekers, blev till sist den enda köparen som återstod.
Och frågan inte bara kvarstod, den växte.

Vad är en Saab?

Historien gav tyvärr alltför många och spretande svar. Svensk ingenjörskonst. En alldeles för dyr Opel. En arbetsmarknadsåtgärd. Kanske en sportbil, en familjebil eller rent av en lyxbil i klass med Mercedes och BMW.

Säkert var att Saab aldrig riktigt lyckats. Volymerna, som aldrig sträckte sig till mycket mer än 100 000 producerade bilar per år, gav inga vinster. De olika ägarna, som kommit och gått under åren, fick ständigt skjuta till mer kapital för att hålla verksamheten vid liv.

Ändå finns det nu tydligen någon som är beredd att trotsa Saabs 60-åriga historia av förluster. Någon som ser en framtid. Och den svenska regeringen är beredd att ställa upp med garantier för att det nya Saab ska få ett lån på 6,5 miljarder svenska kronor från den Europeiska investeringsbanken.

Frågan är fortfarande vad det är för bil som Saab ska producera.

Koenigsegg tillverkar i dag ett 20-tal bilar per år. Handbyggda. Den billigaste kostar över 5 miljoner och kunderna flyger till fabriken i Ängelholm i privata jetplan.

Den kundkretsen kan omöjligen växa för att sysselsätta alla Saab-anställda. Och att jobben ska bli kvar i Saabs Trollhättanfabrik är just vad regeringen och näringslivsminister Maud Olofsson har ställt som krav när de gav lånegarantier.

Masstillverkning, å sin sida, har Koenigsegg ingen som helst erfarenhet av. Inget talar för att de skulle vara bättre än amerikanska General Motors (GM) på denna punkt.

Då återstår en mellanväg, att tillverka mer lyxiga bilar i premiumklassen. Något färre, men med större vinstmarginal. Problemet är att Saab redan prövat den vägen, utan att lyckas.

Oklart är dock om de nya Saab-ägarna överhuvudtaget kan göra något nytt med bilmärket den närmsta tiden. Enligt avtalet ska samarbetet med GM fortsätta så att de nya modeller som är på gång ska kunna komma ut på marknaden. Mer av detsamma, vill säga. Fler bilar byggda på GM-teknik som köparna förkastat. Dessutom tar det minst ett, mycket kostsamt, decennium att utveckla en ny bilmodell från grunden.

Med tanke på Saabs förlusttyngda historia vore det än mer osannolikt att detta – mer av detsamma – skulle vara Koenigseggs plan.

Så vad blir då det nya? Miljöbilar, säger analytikerna, är bilindustrins framtid. Men det passar inte direkt in på Koenigsegg, som tillverkar bränsleslukande sportbilar med v8-motorer och över tusen hästkrafter.

Alternativet vore den asiatiska bilmarknaden som växer kraftigt. Så kraftigt att 2008 – det värsta krisåret i fordonsindustrins historia – faktiskt var ett år då bilförsäljningen i världen slog rekord. Enbart tack vare Kina och Indien. Men hur ska en svensk pytteproducent lyckas ta sig in där?

Det är mycket som inte går ihop i denna ekvation. Men en vecka som denna ville de inblandade helst fira.

GM har äntligen gjort sig av med lite barlast som tyngt den krisdrabbade biljätten. Lilla Koenigsegg har blivit ägare till ett riktigt bilföretag. Och regeringen slipper mardrömsscenarierna: att antingen tvingas ta över Saab eller ta svekdebatten vid en konkurs.

Lär mer: En ägare betyder så mycket