Den svenska modellen behöver en skönhetsoperation

Vad händer med Sverigebilden om Tesla flyr på grund av krav på kollektivavtal?

Text:

Toppbild: TT

Toppbild: TT

I begynnelsen av journalistkarriären bevakade jag flygindustrin. Det var innan vulkanutbrott, pandemier, oljeprischocker, lågpriskonkurrens och flygskam gjorde det uppenbart för alla att branschen inte var ämnad för svaga själar, oavsett om det gällde chefer i den eller aktieägarna. Nej, huvudskälet till att vd-posten på SAS redan på den tiden kallades Jobbet Från Helvetet var att bolaget var part i 37 olika kollektivavtal med fackföreningar i tre länder. Där förhandlades mer eller mindre permanent; när ett avtal var färdigt låg nästa sten redo att baxas upp för backen. Som för Sisyfos. Den svenska personalen knogade åtminstone på för det mesta. Danmark var en annan femma. Där strejkades det ofta och helst vilt. Var det inte bagagehanterarna så var det kabinpersonalen. Eller mekanikerna. Eller… Ja, så där höll det på.  

Av detta lärde jag att Saltsjöbadsandan – som väl är det närmaste vi varit en riktig statsreligion i det moderna Sverige – faktiskt hade fördelar även för arbetsgivarna, en tanke som annars var avlägsen i mitt av libertarianska föreställningar på den tiden uppfyllda huvud.  

I samma veva etablerade sig en amerikansk leksakskedja här. Den ville inte följa seden och teckna kollektivavtal. Därför utsattes den för en omfattande blockad från den samlade fackföreningsrörelsen och tvingades på knä efter något halvår. Jag fann fackens utpressningsmetoder och rundandet av avtalsfriheten osmakliga, men tyckte samtidigt att företaget verkade underskatta värdet av arbetsfred och kostnaden för dålig image hos kollektivistiskt sinnade svenska konsumenter.  

Fast nu det har gått nästan 30 år och både arbetsmarknaden och världen ser annorlunda ut. Så när facket nu plockar fram det gamla manuset från Toys-R-Us-fajten för att använda mot Tesla finns skäl att bli orolig. För om elbilstillverkaren bestämmer sig för att lämna landet hellre än att teckna ett avtal, så är det vi – och inte minst alla anställda som får sparken – som drar kortaste strået.  Och vad händer med den omhuldade Sverigebilden – redan anfrätt av brottsvågen med mera – om världens just nu hetaste företag inte tycker att det kan verka här? Det vill vi inte veta. 

Den svenska modellen fyller 85 i år. Hon är gammal nog för en uppdatering. 

***

Text:

Toppbild: TT