Gult kort för bettingsajterna inför fotbolls-EM

Text:

Toppbild: TT

Toppbild: TT

Reklam för brittiska spelbolag och onlinekasinon bör förses med varningar i stil med de som finns på cigarettpaketen, tycker GambleAware, Storbritanniens ledande spelvälgörenhetsorganisation. Det finns visserligen redan en varningsslogan i bettingreklamen: "Take Time To Think". "Otillräckligt", tycker GambleAware. Organisationen menar att deras egen forskning visar att omfattande spelreklam, som vanligtvis ökar betydligt under stora fotbollsturneringar som Euro 2024, gör det svårare för personer med spelproblem att sluta.

GambleAware vill att industrins annonser ska innehålla egna "tydliga" hälsovarningar med budskap som "Spelande kan vara beroendeframkallande" och "Spelande har en kostnad". Ungefär som på ciggpaketen med andra ord.

Enligt en undersökning för GambleAware uppger mer än hälften av dem som upplever spelproblem att reklamen gör det svårt för dem att minska sitt spelande. En liknande andel (55 procent) kände att de inte kunde undvika spelreklamen.

"Vi vet att spelreklam bidrar till att normalisera spelande som bara en 'kul grej'", säger Alexia Clifford, kommunikationschef på GambleAware. "Vi vill se starkare restriktioner på spelreklam för att skydda människor från skada."

"Nittionio procent av våra kunder kommer att förlora", medgav för en tid sedan Kenny Alexander före detta chef för Ladbrokes, det i särklass största onlinespelbolaget i världen.

Text:

Toppbild: TT