Krönika Mats Holm: Låt oss slippa Dramatens platta politisering Regissören menar att "Sverige går mot fascism" varför Cabaret är angelägen i dag. Men låt slippa denna politiserade redovisning. Dramaten kan bättre än så.
Kultur Lady Macbeth inte längre så ond I två aktuella nytolkningar av Shakespeares drama har den kvinnliga protagonisten omvärderats. Och makthungern liknar den man kan hitta på ett genomsnittligt kontor. Av: Mikael Timm
KulturVeckans bråk ”VAD I HELVETE!” – missen som utlöste Veckans bråk Tidningen Opulens hamnade i händelsernas mitt efter att en recension fått spridning på sociala medier. Av: Anton Säll
KommentarKultur ”Plumpt om Estoniakatastrofen” I P1 Dramas pjäs om Estoniakatastrofen framstår anhöriga och överlevande som psykiskt sjuka eller konspirationsteoretiker. Fokus recensent är inte förtjust. Av: Mats Holm
Kultur Jan Malmsjö på scen igen efter 40 år av applåder Han drog ner applåder redan som en liten kulting. I sommar ställer sig Jan Malmsjö på operettscenen igen. Av: Kurt Mälarstedt
Krönika Nina van den Brink: Nina van den Brink: Världen är redan mer syrefattig utan Kristina Lugn En excentrisk poet och dramatiker har lämnat oss.
Krönika Nina van den Brink: Fint skådespeleri, men oengagerad regi i »Katt på hett plåttak« Statisk och oengagerad ”Katt på hett plåttak”, trots storartat skådespeleri.
Kultur Vad skiljer teater från bio när halva föreställningen visas på skärm? Nina van den Brink skriver om att begränsa skärmtid på teaterscenen. Av: Nina van den Brink
Krönika Nina van den Brink: Blogg: Lättstörda stockholmare är störigast i stan Stockholms lättstörda boendekunder är utan tvekan störigast i stan, skriver Nina van den Brink.
Kultur Mind the gap Att flytta konstverk från sociala medier till tv, teater eller gallerier är en konst. Av: Redaktionen
KommentarKultur Eirik Stubø lämnar ett Dramaten i kaos Tajmingen är sämsta tänkbara för en ny chef att ta över nationalteatern. Av: Nina van den Brink