Han krympte världen

Text: Guillaume Grallet/le Point

Det är svårt att föreställa sig att den person som har förvandlat världen till en intim samtalssalong är en introvert och blyg 33-åring från St Louis, Missouri. Han kunde knappast föreställa sig att nästan 20 miljoner människor så snabbt skulle börja använda hans internetapplikation, som bygger på möjligheten att skicka och ta emot korta textmeddelanden (max 140 tecken), »tweetar«.

Medan du har läst så här långt i den här artikeln har det skickats nästan 5 000 tweetar. Och sedan tjänsten startade 2007 har det skickats fler än tio miljarder.

Men än återstår det svåraste för Jack Dorsey: att omsätta Twitters framgång i ekonomiska intäkter.

Idén till Twitter kom från ingenstans. Jack Dorsey lärde sig programmering på ett lokalt college utan att sticka ut som särskilt begåvad. I hans pojkrum stod en IBM-dator.

– Jag använde den mest till flygsimulator-spel och »Sim City«, säger han.

Medan andra pojkar i hans ålder drömde om att bli brandmän, tänkte han själv inte på annat än taxibilar. Redan som tonåring utvecklade han ett system som gjorde det möjligt för chaufförer från samma bolag att kommunicera med varandra via sms.

Twitter var (nästan) fött.

Det som saknades var en central funktion. Jack Dorsey, som var hängiven användare av datornätverket America Online (AOL), drömde om att göra innovationen tillgänglig för alla sina vänner.

Genombrottet kom när han träffade Biz Stone; tillsammans skrev de på två veckor koden till Twitter. Snart fick de sällskap av Evan Williams, jordbrukarson från Nebraska, som för programmeringens skull övergivit tanken på att själv odla spannmål.

Till en början hade de tre kompanjonerna svårt att enas om vad deras tjänst skulle heta. Den döptes först till Status, bytte sedan namn till Twitch, så småningom till Twttr och slutligen till Twitter (engelska för »kvitter«).

Riskkapitalister har villigt satsat pengar i projektet: 82 miljoner dollar under 2008, 35 miljoner till och med september 2009. Företaget Benchmark Capital, som tidigare investerat i auktionssajten Ebay, och Insight Venture Partners, som har USA:s tidigare finansminister Robert Rubin som rådgivare, har gått med på att spela spelet.

Från början verkade Twitter dömt att sluta sina dagar på samma kyrkogård som andra mikroblogg-tjänster. Men i slutet av 2009 hände det avgörande: Microsoft och Google slöt avtal med Twitter värda 10 respektive 15 miljoner dollar, för att göra viktiga tweetar tillgängliga på sina sökmotorer.

Tack vare den nätta intäkten blev 2009 ett vinstgivande år för företaget.

Twitter har värderats till mer än en halv miljard dollar, men Jack Dorsey har ingen brådska att sälja.

– Om fem år kommer vi fortfarande att vara oberoende, hävdar han.

Den som har till uppgift att ge Twitter verkliga intäkter är Dick Costello, som i höstas rekryterades från Google till posten som operativ chef. Inom kort förväntas han presentera en nyhet som går ut på att användarna av Twitter ska exponeras för reklam, baserad på de sökningar de gjort i systemet. Alltså i stort sett samma princip som Googles framgång bygger på.

Men företagen är redan närvarande i Twitter; datortillverkaren Dell informerar om nya modeller och mjukvarutillverkaren Adobe upplyser om nya program. Ett universitet i Shanghai ger kurser i engelska och konsultföretaget KPMG, läskedryckstillverkaren Pepsi och it-företaget Wipro använder systemet för att annonsera ut lediga jobb. Och i sina senaste modeller har fordonstillverkaren Ford till och med installerat en radio som läser upp delar av Twitter-flödet för bilföraren.

Jack Dorsey, som för drygt ett år sedan lämnade över den operativa ledningen till Evan Williams och numer är företagets ordförande, delar sin tid mellan San Francisco där företaget har sitt huvudkontor, och New York (kontoret på Manhattan har utsikt mot Empire State Building). Han har investerat i en mängd företag, till exempel Foursquare (webbplats för mobilen med tips på sevärdheter i en stad) och Ustream (har utvecklat en teknik för att sända video i hög upplösning). Men framför allt har Dorsey skapat bolaget Square, vars idé är att förmedla handel med varor och tjänster mellan privatpersoner genom en kreditkortsläsare integrerad i en Iphone.

Den politiska roll som twitter skulle spela var oväntad. Förra sommarens iranska protester mot att Mahmoud Ahmadinejad blev omvald som landets president, organiserades till stor del av mikrobloggare. Så sent som i mitten av februari ingick Dorsey i en delegation från USA som besökte Moskva för att diskutera hur Rysslands och USA:s folk kan föras närmare varandra tack vare sociala medier. Sex månader tidigare var han i Bagdad och predikade samma sak.

Men det är knappast tal om någon politisk karriär för Jack Dorsey. Drömmen är snarare att närma sig en teleoperatör och att utveckla en Twitter-telefon, anpassad för hans meddelandesystem.

Mardrömmen är att en dag likna Father McKenzie i »Eleanor Rigby«, prästen i hans favoritlåt av Beatles, som predikar utan att någon lyssnar.
Men det är knappast troligt att skaparen av världens största samtalssalong hamnar i den situationen.

Översättning och bearbetning: Thord Eriksson

Här hittar du Fokus på Twitter.