De märkliga effekterna av Tesla-striden

Företag utan kollektivavtal gynnas av IF Metalls blockad. "Hur tänkte de här?" undrar Teslaägaren Roberth från Falun.

Text:

Bild: Henrik Hansson

I höstas blev familjen Klarqvist från Falun påkörd i sin Tesla. Bilen behövde komma till verkstad men då Tesla saknar plåtverkstäder i Sverige hänvisas kunderna till underleverantörer, i detta fall i Uppsala. Robert Klarqvist fick en tid två månader senare, i november. Men en vecka innan det var dags kom besked från verkstaden att den inte kunde ta emot bilen. Skälet var att IF Metall tvingade företaget till sympatiåtgärder i sin strid mot Tesla, syftande till att tvinga det amerikanska företaget att ingå kollektivavtal.  

– Det är jättemärkligt. Jag vill lämna in bilen i en verkstad som enligt fackförbunden sköter sig och har kollektivavtal. Men måste nu i stället ta bilen till en verkstad som inte har det. Hur tänker IF Metall här? undrar Robert Klarqvist. 

Den verkstad som nu ska reparera bilen uppger sig ha fått så många nya Teslakunder att den är fullbokad för lång tid framöver.  

– Vi har inte kollektivavtal och jag kan bekräfta att vi har fått en stor tillströmning av Teslakunder. De står för en enormt stor del nu. Jag vet att verkstäder i närheten fick slå igen portarna för Tesla. Nu står kunder på kö även om det fortfarande är hanterbart, säger företagets vd. 

Enligt vd:n krävs omfattande investeringar för att bli godkänd underleverantör till Tesla, precis som med alla andra bilmärken. 

– När man blir underleverantör så budgeterar man därefter. Det kan behövas lokalyta men det krävs också utbildning för personal och bilföretaget har i regel kravlistor för vilka verktyg och maskiner man ska investera i, säger han.  

Eftersom Tesla är en av de mer skadedrabbade bilarna, enligt en undersökning i danska Politiken för ett par år sedan, är det troligt att de företag som deltar i sympatiåtgärder drabbas av stora avbräck.  

Tredje man drabbas även på andra sätt. Företaget Hydro Extrusion i Vetlanda, som har kollektivavtal och tillverkar aluminiumprofiler till Teslas krockskydd, kan inte leverera sådana så länge konflikten pågår. Förra veckan varslade bolaget 20 av sina 600 anställda och enligt vd Jonas Bjuhr är varslet en direkt konsekvens av blockaden. 

”Hade vi inte varit i blockad hade vi inte varslat i dag”, sade han till Dagens Arbete. 

"Nu straffas vi"

Teslaägaren Roberth Klarqvist tycker att också konsumenterna får lida i onödan. 

– Det kanske låter präktigt, men jag och min familj ville bidra till den gröna omställningen. Tesla är enligt mig det företag som har kommit längst med sina elbilar tillsammans med sitt laddnätverk. Nu straffas vi, och många andra, för det. 

"Hur tänkte IF Metall här?". Roberth Klarqvist tvingas ta sin Tesla till en verkstad som saknar kollektivavtal. Foto: Henrik Hansson

Han har också synpunkter på de sympatiåtgärder som IF Metall nu tvingar andra, kollektivanslutna, företag att genomföra trots att de inte har begått något fel.  

– Jag är själv företagare och mitt företag är kollektivanslutet. Jag tycker den svenska modellen i grunden är bra. Men nu tycker jag att IF Metall agerar osmakligt. Om jag ville starta en verkstad skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag tecknar kollektivavtal, eftersom man riskerar att straffas för det. 

Medlingsinstitutet är den statliga myndighet som ansvarar för att medla mellan parterna i arbetsmarknadstvister. Generaldirektören Irene Wennemo är förtegen om just Tesla-konflikten. 

– Det går trögt, är allt hon vill säga om läget i förhandlingarna.  

Hon vill inte heller kommentera medieuppgifter om att det endast är ett tiotal anställda av totalt 130 som strejkar på Tesla i nuläget. Däremot kan hon prata generellt om den här typen av konflikter.  

– Det är ovanligt att stora företag som har arbetare anställda inte tecknar kollektivavtal. Det är vanligare att tjänsteföretag inte gör det, även om Klarna var ett undantag.  

Wennemo tycker att man får gå tillbaka till konflikten rörande leksaksföretaget Toys R Us år 1995 för att hitta en parallell till Tesla-strejken.  

– Det är ovanligt att sympatiåtgärder aktiveras och att de blir så omfattande. Extra ovanligt är det att företaget håller fast vid att inte teckna kollektivavtal trots att stridsåtgärderna man utsätts för är så tuffa, säger Irene Wennemo.  

Hon menar att detta av allt att döma är en prestigefråga för Tesla och dess huvudägare Elon Musk då bolaget inte har kollektivavtal i något land.  

"Det är tråkigt när konflikten drabbar tredje man"

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä blir frågvis när Fokus frågar honom hur han ser på att en icke-kollektivansluten verkstad vinner på bekostnad av de kollektivanslutna.  

– Vilken verkstad är det?, frågar han och fortsätter:

”VILKEN VERKSTAD ÄR DET?”
IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä ville att Fokus reporter skulle avslöja vilken icke kollektivansluten verkstad som har fått en stor tillströmning av Tesla-kunder. Fokus nekade med hänvisning till källskyddet. Foto: Daniel Roos

– Vi kommer utöka sympatiåtgärderna allteftersom de flyttar sig någon annanstans, det är därför jag frågar vilket företag det är. För då kommer vi naturligtvis att besöka dem också, säger en märkbart irriterad Säikkälä.  

– De medverkar till att vi inte ska ha sjysta villkor på arbetsplatserna. Vi kommer hälsa på dem och se till att vi har kollektivavtal även där.  

Men hur ser ni på att företag som har kollektivavtal, och som har Tesla som kund, nu förlorar ekonomiskt och kan tvingas varsla? 

– Det drabbar dem och det är så klart inte bra. Men vår uppgift är att se till att vi har kollektivavtal, inte bara för Tesla utan även för de mindre verkstäder som inte har kollektivavtal.  

Men nu drabbas både kunder och anställa på andra företag? 

– Det är tråkigt när konflikten drabbar tredje man. Men så är det även inom till exempel sjukvården när sjukvårdspersonal konfliktar. Då drabbas patienter trots att det inte är dem man är arg på. Det visar bara behovet av att organisera sig i större omfattning.

Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund, är kritisk mot att IF Metalls konfliktåtgärder drabbar företag med kollektivavtal.

– Vår grundinställning är att den svenska modellen bygger på att svenska företag har kollektivavtal. Vi ser gärna att även Tesla är en del av detta. Det som är anmärkningsvärt är att IF Metall och Transportarbetareförbundet nu varslar mot våra medlemsföretag som redan har kollektivavtal och inte Tesla. Det skadar företag som anstränger sig för att göra rätt och som driver sin verksamhet i tuff konkurrens på marknaden. Det finns dessutom risk för att arbetstillfällen försvinner på grund av stridsåtgärderna.

Vad tycker ni om IF Metalls metoder?

– Efter två och en halv månad ställer vi oss frågande till om lagda sympativarsel kommer att få effekt på Tesla som bolag. Om IF Metall värnar sina medlemmar bör de avbryta sympatiåtgärderna och i stället fortsätta rikta sina varsel mot Tesla och TM Sweden AB, säger Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund.

Förtroendet för den svenska modellen skadas

Professor Nils Karlson, arbetsmarknadsforskare och grundare av det näringslivsfinansierade forskningsinstitutet Ratio, är mycket kritisk till de omfattande sympatiåtgärderna från fackets sida.  

– LO har till och med sagt att de är beredda att driva Tesla ur landet. De gör det med åtgärder som i praktiken gör det omöjligt att driva företag i landet, som att blockera leveranser och tillgång till underleverantörer. Och de har lagen på sin sida.  

Karlsons forskning har visat att de tätt sammanlänkade värdekedjorna och den globala konkurrensen gör företagen extra känsliga för störningar av det slag som en blockad resulterar i. 

– Kunderna vänder sig snabbt till andra leverantör vid risk för konflikt. Men även bolagets leverantörer och andra företag drabbas. Det är extra allvarligt när andra företag i kedjan, som redan tecknat kollektivavtal, drabbas. Och det är precis det som händer i Teslakonflikten nu. 

Han menar att det borde införas begränsningar i hur långt en part kan gå med stridsåtgärder.   

– Någon form av proportionalitetsprincip borde införas. För nu skadas förtroendet för den svenska modellen, en modell som i grund och botten är bra, säger Nils Karlson. 

***