Bespara oss vädermyset

Text:

»Vi låter dörrarna vara öppna en stund till i väntan på den stora anstormningen av folk som blivit lite sena.«

Förutsättningarna hade kunnat vara bättre för Neil Katz, digital chefredaktör för tv-kanalen Weather Channel. Tillsammans med vetenskapsjournalisten Brian Kahn blickade han ut över en åhörarskara på runt 15 personer i konferenssalen på hotell Hilton, anpassad för säkert 500. Det enda som surrade var luftkonditioneringen.

Tvärs över gatans stekheta asfalt väntade i samma stund mediestrateger, reklamare och startupsnubbar i en orimligt lång kö till ett seminarium om vilka appar och tjänster som hade potential att slå igenom. Konkurrensen om publiken på den hypade festivalen SXSW Interactive, som varje år i mars förvandlar Texas-staden Austin till techbranschens paradis, var brutal. Vilka orkar lyssna på ett panelsamtal om klimatförändringarna när man kan twittra om virtual reality-vågen? 

Weather Channels Neil Katz galghumor skvallrade om att han inte var förvånad. För situationen är talande. Klimatfrågan betraktas av många som nedslående, komplex och svårtillgänglig. Samtidigt är intresset stort för vädret, som på flera håll blir alltmer extremt med värmeböljor, skyfall och torka som påverkar folks vardag. 

Att det är skillnad på väder och klimat är ett ständigt upprepat – och helt riktigt – mantra. Det är förändringarna över tid som räknas. Men både Katz och Kahn, den senare från organisationen Climate Central, arbetar för att media ska kunna rapportera om båda fenomenen, utan att blanda ihop korten. Här spelar tv-meteorologerna en viktig roll. För till skillnad från klimatforskare har de tillgång till en stor publik. Det har forskarna och journalisterna på Climate Central sett till att dra nytta av i projektet »Climate Matters«. Varje vecka producerar de data och grafik till över 100 tv-meteorologer i USA – allt för att hjälpa dem förklara kopplingen mellan väder och klimat för tittarna.

Tänk om SVT och TV4 skulle kunna tänka lika fritt. För även om klimatmötet i Paris var välbevakat och klimatproblemen med jämna mellanrum dyker upp på agendan uppstår det perioder av tomrum då det känns som om ett av vår tids största hot knappt existerar. Särskilt märkligt blir det i tv-nyheterna där meteorologerna alltför ofta reduceras till mysinslag i slutet på sändningen. Nyhetsankaret får något busigt i blicken och levererar en välfunnen överlämning innan kartorna börjar avlösa varandra. 

På våren blir det extra klämkäckt med läsarbilder på vitsippor och blåklockor och oj, vad våren anlände tidigt men det är ju så skönt! Som vi har väntat!

2015 var det varmaste året som någonsin uppmätts globalt, mars månad den hittills varmaste marsmånaden. Under de senaste fem åren har vårtecknen kommit i snitt två veckor tidigare än för 100 år sedan, meddelade Sveriges lantbruksuniversitet i veckan. 

Självklart ska frusna nordbor kunna njuta av värme, blommor och fågelsång utan apokalyptisk bismak, det är inte det. Men i en tid då det onormala håller på att bli normalt borde mediekanalerna ge meteorologerna utrymme att göra sitt jobb och fördjupa väder- och klimatbevakningen. Hur dålig stämning det än blir.

Text: