Så upphandlades den fria rörligheten bort

Genom att outsourca passproduktionen har en digital säkerhetsjätte fått makten över svenskars fria rörlighet – och avskaffat den, för somliga.

Visst har du ett giltigt pass? Lyckost.

Sverige har haft alla möjliga sorters pass, det modernaste kom med anledning av första världskriget. Säkerhetsskäl.

Det fanns andra svårigheter med att få resa fritt. Förutom passet krävdes att man svor tro- och huldhetseden, att man sagt sig vara lojal med kungadömet Sverige. Och kungen.

Nu har vi en annan situation. Hur lojal man än är med sitt land och kungen, kan resor över gränsen stoppas. Ni har hört talas om passkaoset.

I juni låg väntetiderna på fem veckor. Nu ligger de på fjorton veckor. Det är anledningen till min konversation med polisens Nationellt Mediecenter.

Fråga: Det är i dag 14 veckors leveranstid för ett beställt pass. Beror det på att passmaskinen fortfarande är trasig?

Svar: ”Leverantören kan inte leverera passböcker efter behov eftersom det finns en eftersläpning i produktionen, inte specifikt pga trasig passmaskin. Skulden minskar i takt med att antalet passansökningar i Sverige minskar och i december väntas leveranstiderna ha återgått till det normala.”

Har kön av passansökande blivit längre sen i juni?

Svar: ”Mängden sökanden är något färre nu än i juni.”

Menar du produktionen av själva passen?

Svar: ”Produktion av passböcker är en process där pärm, personsida, papper m.m. tillverkas av en leverantör till Polismyndigheten.”

Vem avses med ”leverantören”?

Svar: ”AB Svenska Pass är leverantör av de svenska passen.”

När jag ber om kontaktuppgifter till AB Svenska Pass blir svaret:

”Polismyndigheten förmedlar inte externa kontaktuppgifter. Du får vända dig till aktuell leverantör.”

AB Svenska Pass är ett intressant bolag. Det köptes 2019 upp av det globala företaget Thales. Thales presenterar sig på hemsidan med orden: ”From Aerospace, Space, Defence to Security & Transportation, Thales helps its customers to create a safer world by giving them the tools they need to perform critical tasks.” Och: ”We’re investing in digital and ’deep tech’ innovations to build a future we can all trust, which is vital to the development of our societies.”

När jag söker Thales pressansvariga får jag höra att hon inte tar samtal, utan föredrar att ringa upp. Av olika skäl föredrar inte jag det.

Frågor:

1. Vad beror ”eftersläpningen i produktionen” hos AB Svenska Pass på?

2. Vad beror den mellan juni och september ökade väntetiden för pass på?

Svaret blir att pressansvarig vill ha frågorna på engelska.

Under tiden hittar jag artikeln där en presstalesperson hos polisen säger: ”Mycket handlar om att vi ska få våra leverantörer att leverera enligt avtal, om det skulle uppstå någon brist hos dem. Det vill säga att de ska prioritera Sverige och våra handlingar.”

Det var i april. Nu vet vi. Thales har inte prioriterat Sverige. Men upphandlat har vi gjort, 2017, till ett värde av 730 miljoner kronor. Den upphandlingen fick göras om efter anmälan om mutbrott. Nu ser vi att den upphandlingen fortfarande haltar.

Safer world, future we can trust. Nåja. Den digitala säkerhetsjätten Thales har sett till att den fria rörligheten är avskaffad för somliga i Sverige.

I Danmark rör de sig som de vill. För dem var den ökade efterfrågan enkel matte.

***

Text:

Toppbild: Christine Olsson / TT