Burkologi

Text:

Bild: Ida Knudsen

Den törstige eller sparsamme typen bör be bartendern om att servera drinken i ett kort och brett glas i stället för ett högt och smalt. Studier visar nämligen att de flesta tenderar att hälla i mer dryck i ett bredare glas.

Å andra sidan, väljer man ett högt och smalt dryckeskärl upplever man att glaset innehåller mer vätska än om man dricker ur ett kort och brett glas – trots samma mängd dryck.

– Det handlar om en illusion. Vår hjärna spelar oss helt enkelt ett spratt, förklarar Johan Swahn, doktorand i sensorisk marknadsföring.

Just högt och smalt har blivit det nya inom dryckesbranschen. På Systembolaget till exempel, har flera ölsorter dykt upp i form av den nya 33-centilitersburken – så kallad sleek can. En av dem är Carlsberg som lanserade burken i sitt sortiment i våras.

– Vi ville komma med något nytt och fräscht. Eftersom våra möjligheter att marknadsföra oss är begränsade har utformningen på produkten stor betydelse, säger företagets kommunikationschef Henric Byström.

Det gäller nämligen att sticka ut. I en butik uppfattar ögat ungefär tio procent av utbudet. Finns det en förpackning som skiljer sig från de övriga, är sannolikheten större för att ögat fastnar just där.

– Det handlar om att bryta mönstret. Vi reagerar på att det är något som inte stämmer, säger Johan Swahn.

Men formen har också betydelse för smakupplevelsen. Enligt Carlsbergs egen undersökning föredrar sju av tio flaska framför burk. Undersökningen visar också att svenskar dricker öl ur flaska för att det är godare, men ur burk för att det är mer praktiskt. Att förpackningen spelar roll i hur något smakar gäller inte bara öl. Exempelvis smakar jordgubbsdessert bättre på vita tallrikar än på svarta, varm choklad som serveras i cremefärgade koppar blir godare än om den hälls upp i röda.

Henric Byström på Carlsberg tror att fler och mer innovativa förpackningar kommer att dyka upp på sikt.

– En idé är att framställa en flaska som man kan äta upp efter man har druckit upp innehållet. Lite som snacks, i stället för jordnötter.

 

Fakta | Andra flytande innovationer 

1. I våras lanserade Loka vatten med smak av choklad-milkshake, jordgubbsglass och citronpaj.

2. Björksavsprodukter i Åre har framställt en mousserande dryck gjord på ren björksav.

3. På uflavour.com kan man skapa sin egen läsk genom att välja och blanda några av de 42 smaker som finns att välja mellan.