Det ”viktigaste konstverket i Sverige”, Rembrandts Batavernas trohetsed har utlöst ett praktgräl långt utanför kultursalongerna. Målningen har hängt på Nationalmuseum i 150 år, men den tillhör egentligen Konstakademien som ”hyr ut den” mot för närvarande 400 000 kronor årligen. Blygsamt för en klenod värd långt över en miljard kronor, kan tyckas, men det håller inte Nationalmuséets t f chef Per Hedström med om.

”Vi behöver spara på allt som går. Och även om det är en enormt viktig målning så är det ju en sak vi kan spara på, till skillnad från hyror eller löner”, sade han till SvD och tillade att Rijksmuseum i Amsterdam är villigt att ta hand om målningen. Beskedet var möjligen del i en budgetförhandling med regeringen, men väckte likväl ett ramaskri.

”En normalbegåvad läsare av Nationalmuseums årsredovisning förstår lätt att museichefen pratar strunt”, skrev Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson i en ledare med rubriken: ”Lägg ner Nationalmuseum!”

Han påpekade att hyran motsvarar 0,04 procent av målningens värde, eller 0,13 procents av muséets totala kostnader 2022. Bättre vore, enligt Benson, att sparka någon av de 125 anställda samt att man börjar med ”de uppenbart inkompetenta cheferna”. Vidare kunde muséet sälja några av de 700 000 verken i samlingarna, varav bara 1 procent visas. Samt ”sluta hoarda”, det vill säga köpa nya verk till ekonomin är i ordning.

Aftonbladets Ulrika Stahre höll visserligen med om att upplägget runt målningen är ”bisarrt”, men tyckte samtidigt att tjatet om målningens värde är ointressant och ser ingen poäng med att den stannar i Sverige.

Frågan är varför en Rembrandtmålning så lättvindigt karaktäriseras som ett svenskt kulturarv”, skrev hon. ”Det är väl bara bra om fler och andra besökare kan se det.”

***

Få 6 månaders obegränsad läsning – för bara 79kr

Månadens erbjudande

Obegränsad tillgång till allt innehåll på fokus.se och i appen
Nyhetsbrev varje vecka
Avsluta när du vill