Åtta framtidsvisioner om internet

Text: Fredrik Wass

Toppbild: scanpix

Toppbild: scanpix

Nicklas Lundblad
europeisk policy manager på Google.

– Definitionen av intimitet och möten kommer att förändras. Det finns massor av nya gränsdragningsfrågor också. Är det till exempel okej att din nätkaraktär hånglar med någon trots att du är gift? Våra sociala interaktioner blir beroende av de medier vi har tillgängliga.

Beata Wickbom
konsult och affärsutvecklare
på Second Business.

– Telefonen är ju en social teknik för att den kopplar ihop människor, men den är synkron. Nu går det att känna gemenskap fast ingen är där. Förut gick man till lanthandeln och skvallrade. Men de personer som var udda och undrade om jorden var platt eller om det verkligen är som prästen säger, de hade inte en chans att ta reda på det. Det kan man nu.

Jeffrey Cole
Center for Digital Future.

– Mitt arbete baserar sig på tron att internet kommer påverka allt till slut. Internetanvändare säger att de inte bara vill konsumera information, utan även producera. Bibeln och Gutenberg var början på den trenden.

Katarina Graffman
konsumentantropolog.

– För de unga är det en sådan självklarhet med det virtuella vid sidan om det »vanliga« livet att de inte ens förstår om man tar upp frågan för att diskutera. När man är med de unga blir de fysiskt berörda då de inte har tillgång till nätet, de blir svettiga och röda i ansiktet. Känslan av att vara »ouppkopplad« associeras med känslan av att vara isolerad.

Jessica Linde
sociolog på Interactive Institute.

– Tekniken i sig kan inte vara ond eller god. Det är vi som människor som skapar den. Skolan står inför jättestora utmaningar. Det är inte lika självklart längre vem som är lärare och vem som är elev.

Ian Pearson
framtidsforskare med bakgrund på British Telecom.

– Kontorsuppgifter kan vi göra hemma, men vi kommer fortfarande att behöva träffas. Framtidens arbete handlar om att möta människor i verkligheten och göra tråkjobbet hemma. Kontoret blir en mötesplats. Människor behöver också samma sak som för tusen år sedan. De behöver vara nära någon och de behöver bry sig. Folk behöver fortfarande mötas.

Micael Dahlén
professor i marknadskommunikation.

– Det blir extremt lätt att hålla örat mot marken, oavsett hur långt det är mellan valen. Opinionen styr ofta politiken, och den opinionen blir mer frekvent synlig nu. Indirekt så är det betydligt vanligare med folkomröstningar i dag, som tar sig uttryck i upprop på Facebook eller namninsamlingar på Aftonbladet.se.

Björn Jeffery
internetstrateg och vd för byrån Good Old.

– Kraften från innovationer inom tv, bil och mobiltelefon sätts helt plötsligt i händerna på vanliga människor. Det har aldrig gjorts tidigare. Det är bara industrimagnater som haft råd. Det blir kunskapen och inte kapitalet som styr.

Mer ur reportaget:

Genvägen till nätet

Mobiltelefonen ger världens fattiga möjligheten att snabbspola sig in i samtiden.

Kampen om annonserna

Google mot Microsoft. I kampen om annonsörernas pengar och uppmärksamhet krävs helt nya sätt att göra affärer.

50 år med internet

Från the Memex till Microsofts bud på Yahoo för 45 miljarder dollar. Så har internet erövrat världen.

Molnet förändrar allt

Informationen ångar från de digitala medborgarna. Ovan oss skapas ett moln, med all vår kunskap, våra relationer, minnen och drömmar. Internet har blivit vårt förlängda medvetande, och vi tvinnas allt närmare ihop med maskinerna. Gamla sanningar faller, men inuti oss är det som det alltid varit. Molnet har förändrat allt – och inget.

Mer på fokus.se om: Säkert nätsex, oönskad hjälp från internet, internets hatmaskin, varför Microsoft misslyckas.

Text: Fredrik Wass

Toppbild: scanpix