Vill inte satsa på hela landet

Text: Sofia Klemming

Toppbild: Fredrik Persson/Scanpix

Toppbild: Fredrik Persson/Scanpix

Smaka på orden: »Urban Nature.« Där någonstans, i spänningsfältet mellan storstadspulsen och de öde vidderna, finns landet Sverige. Landet där man ena dagen kan delta i en vandring i de värmländska skogarna under vinjetten »Yla med vargar«, för att nästa dag spana in de senaste jeansmodellerna i Nudies butik i Göteborg.

Sverige har alla förutsättningar att bli en stor turistmagnet, enligt Thomas Brühl, vd för Visit Sweden som har till uppgift att marknadsföra Sverige utomlands och ägs av staten och turistnäringen.

– Nu när vi ser att andra länder drar ner på sin marknadsföring ska vi snabbt vara där och ta marknadsandelar. Vi har rensat bort mycket och prioriterar i dag tretton länder som tillsammans står för 80 procent av besöken i Sverige.

Besöksligan toppas av norrmän, tyskar och danskar, följt av britter, amerikaner, finnar och holländare. Enligt Visit Sweden är de som reser till Sverige oftast människor som söker någonting exotiskt och spännande, som redan har sett London och Toscana, och vill ha något annorlunda.

Genom de tretton lokalkontoren fångar Visit Sweden upp trender och gör analyser: Vad attraherar unga »dinkisar« (Double Income No Kids) i London? Hur lockar man »whopsar« (Wealthy Healthy Older People) i Nordtyskland?

– I stället för att utgå från vad vi har för utbud och hoppas att folk gillar det, har vi vänt på steken och frågar: Vad vill besökarna ha?, säger Thomas Brühl.

Det forna Turistrådet fungerade som ett regionalpolitiskt instrument för att hjälpa mindre heta regioner på traven. Visit Sweden har visserligen i uppdrag av staten att marknadsföra hela Sverige, men i den nya strategin lanseras bara det bästa Sverige har att erbjuda. Övriga får gå hem och göra sin hemläxa, säger Thomas Brühl.

– Det har sagts att vi måste vara till för alla men vilket företag skulle välja att lyfta fram sina svagaste sidor? Aldrig i livet, säger han och påpekar att trots att Sverige har en storslagen natur är det ändå till Stockholm, Göteborg och Malmö som flest besökare väljer att åka.

Läs mer: Den nya basnäringen, På jakt efter paketerad natur.

Text: Sofia Klemming

Toppbild: Fredrik Persson/Scanpix