Frontfigurer. Talespersonerna Gudrun Schyman och Sissela Nordling Blanco vid en manifestation mot sexuellt våld i Stockholm.

Gudrun-Schyman

Många likes, färre röster

Feministiskt initiativ är ett av Sveriges största partier. På facebook.

Samtidigt som Maria Arnholm anklagade feministiskt initiativ för statssocialism i »Agenda« i helgen spreds en bild över nätet där jämställdhetsministern ser allvarlig ut. »Aldrig mer«, står det på skylten när hon visar sin solidaritet med demonstranterna på Spaniens gator som protesterade mot ett förslag om abortförbud. Bakom aktionen stod – feministiskt initiativ.

Bilden är ett tydligt exempel på vilken roll partiet har fått på sociala medier.

När partiet i helgen samlades för valkonferens var över hälften av medlemmarna nya från i år. Partiet har nu fler medlemmar än miljöpartiet och sverigedemokraterna hade när de kom in i riksdagen.

Som förklaring pekar partiföreträdare på två jämställdhetsdebatter som inledde året. Efter första sändningen av Svt:s »Fittstim« fick feministiskt initiativ in 2 148 nya medlemsansökningar. Samtidigt uppmärksammades två friande våldtäktsdomar, där kravet på samtyckeslag åter hamnade i strålkastarljuset.

Under debatterna kom partiets twitter- och facebooksidor att få en unik funktion. I stället för att pumpa ut sin politik, länkade de flitigt till de platser debatten fördes på och blev ett slags åsiktsplank där en blandad skara skrev till feminismens försvar. På så vis kunde partiets internetnätverkare slå två flugor i en smäll: elda på debatten och stärka partiets varumärke.

Men varför blev det just feministiskt initiativ som fick den tacksamma rollen?

Redan vid förra valet stod det klart att valrörelsen 2014 blir ett slag på de sociala medierna. Men medan de stora partierna fortfarande famlar efter meteorologin bakom bloggbävningar och twitterstormar, har feministiskt initiativ aldrig haft någon annan strategi att använda sig av.

Partiet saknar hemvist, rent fysiskt. Samtidigt är många av medlemmarna unga. Därför var facebook och twitter tidigt den naturliga platsen för både fikasnack, stridsrop och medlemsrekrytering. Till och med valplattformen ska väljas genom en enkät på webben, där man kan rösta bland 20 frågor för att avgöra vad Fi ska lägga krutet på i valrörelsen. Partiet har nu samlat på sig en stab av entusiastiska sympatisörer som retweetar och delar.

Partiet har även hjälp av en rad vänsterplattformar som etablerats inför valrörelsen 2014. Kulturjournalisten Anders Mildner, som länge har bevakat utvecklingen på sociala medier, beskriver det som att vänstersidan har byggt upp en infrastruktur för delbara politiska budskap. LO:s satsning »Mitt Sverige« är ett exempel. Förra året lanserade Aftonbladet sajten Politism, som fångar upp och sprider vidare vänsteråsikter på nätet. Politism i sin tur rekryterade Genusfolket, en blogg som opinionsbildar med ett budskap som är snarlikt feministiskt initiativs.

Den som tittar närmare på delningslogiken på facebook och twitter hittar ytterligare en förklaring till varför feministiskt initiativs budskap ofta delas. Sexism och rasism är ämnen som ofta toppar delningsstatistiken på breda nyhetssajter. Partiets huvudfrågor är klickmagneter.

Men det handlar inte bara om budskapet. Sociala medier-experten Brit Stakston pekar i stället på själva formen, att snarare sprida en pågående debatt än att pricka av det egna partiprogrammet.

– De traditionella partierna är upptagna med att kommunicera ut vad de har planerat. De är dåliga på att snappa upp när deras egna frågor syns och hörs. Feministiskt initiativ har i stället varit tydliga med att de bryr sig om diskrimineringsfrågor, och sprider debatten när andra talar om det, säger hon, och tillägger:

– Även om den personen kanske inte alls är med i feministiskt initiativ.

Därför florerar nu en folkpartist i ett statssocialistiskt facebookflöde.

Fakta | Gillas av flest

Klicka för att förstora:

Prenumerera på Fokus!

41 nummer av Fokus för bara 1325 kronor!

8 comments

  • […] 10 februari. FI är det största partiet på internet om man räknar delningar på Facebook. […]

  • […] fler medlemmar än miljöpartiet och sverigedemokraterna hade när de kom in i riksdagen”, skriver Ida Ölmedal i […]

  • Enligt senaste EU valsundersökningen fick FI 0.2% med 6 miljoner röstberättigade så motsvarar det 12000 röster. I riksdagsvalet 2010 fick man fler röster än så och 0.3%.

    Så FI är faktiskt ungefär lika stort eller lite mindre på Facebook än i röstlokalerna.

    Förra veckan hade Piratpartiet 16000 aktiva följare och borde därmed vara störst.

  • collentine skriver:

    Det pastas att det ar manga fler har: https://www.facebook.com/groups/Piratpartiet/permalink/10152023797669102/?comment_id=10152023829034102&offset=0&total_comments=4

    Och oavsett om det skulle vara ”enbart” 3.757 aktiva foljare skulle det placera dem i toppen av listan sa att inte anse det ”relevant” ar lite konstigt…

  • Henrik Palmquist skriver:

    Hej fokus
    Ni glömde Piratpartiet som är överlägset störst med över 80 000 likes att jämföra med knappt 21 000 för F!

    • Ida Ölmedal skriver:

      Hej Henrik!
      Tack för din kommentar! Jämförelsen gäller inte hur många likes sidan har, dvs hur många som passivt följer den. Den gäller hur många aktiva följare partierna har, dvs hur många som kommenterar, delar och ”gillar” saker som görs på sidan. Piratpartiet har som högst nått 3 757 aktiva följare hittills i år.
      Allt gott!
      /Ida Ölmedal, reporter

      • Henrik Palmquist skriver:

        Hej Ida

        Nu hittade jag igen vad det är för något du mätt :)
        about->likes->Talking about this
        Och japp, du har rätt i att med den mätningen är F! störst.
        Dock väldigt missvisande rubrik då det inte är likes som mäts utan kan lika gärna vara folk som idiotförklarar fi (fast det gäller ju för samtliga partiers siffror).
        Noterade också att SD fått för låga siffror och faktiskt innehar andra platsen medan Piratpartiet kommer på en femte plats. Och ifall du prompt inte vill ha med PP så tycker jag att du bör ändra referenserna till ”politiska partier” till ”rikdagspartierna” eller dylikt.
        puss och kram!

        • Ida Ölmedal skriver:

          Hej Henrik!
          Siffrorna i grafen visar hur det såg ut strax innan tidningen gick i tryck. SD:s siffror har ökat sedan dess. Du har helt rätt i att siffrorna inte enbart höjts av personer som gillar Fi:S aktivitet – det är bland annat det som artikeln handlar om – men jag tycker nog att vi har god täckning för att påstå att Fi har fått många likes.
          Allt gott!
          /Ida Ölmedal, reporter