Myndigheter utan makt

Text:

Bild: Janerik Henriksson/TT

En trappa upp, i polishuset på Torkel Knutssonsgatan i Stockholm, samlas polisen varje morgon klockan 8.15 för taktiskt forum. Onsdagen den 13 januari är elva personer på plats i det anspråkslöst inredda mötesrummet. Där finns lokalpolisområdeschefen Peter Ågren och tio andra i ledande ställning.

Kanslichef Heléna Johannesson rapporterar om gårdagens och nattens händelser: en pojkvän har trakasserat sin före detta flickvän, en större summa pengar har hittats i en väska i en bil. Och så stals det choklad på Shellmacken.

– Tjuvarna hade inte räknat med att polisen var där på nattfika. De togs på bar gärning, säger hon innan hon lämnar över ordet till Johanna Åström, gruppchef på ungdomsutredningsenheten.

– Vi på ungdom har suttit i möte med Migrationsverket och socialtjänsten och diskuterat »buvarna«, säger hon.

»Buv« står för barn utan vårdnadshavare. Det är ett brett begrepp. Det beskriver helt enkelt omyndiga som saknar en förälder på plats.

Redan för över två år sedan upptäckte polisen på Södermalm att »buvarna« dök upp allt oftare i deras utredningar. Då handlade det främst om pojkar från Nordafrika som inte var asylsökande. De rör sig mellan Stockholm, Oslo och Köpenhamn och livnär sig ofta på brott som rån och stöld, enligt polisen.

Men begreppet Buv innefattar också en helt annan grupp, de asylsökande ensamkommande flyktingungdomarna, ofta från Afghanistan. De har inte alls samma historia. Men gemensamt är att de senaste veckornas rapportering kring sexuella ofredanden på flera platser, i flera länder, kopplats till unga män av båda slagen.

Det började med skriverier om massövergrepp i Köln under nyårsnatten. Där samlades ett tusental män utanför centralstationen, innan de splittrades i mindre grupper, och tillsammans omringade, ofredade och rånade kvinnor. Hittills har polisen fått in mer än 500 anmälningar, 40 procent gäller sexuelltövergrepp, två av dem fullbordade våldtäkter. I vissa fall har männen fört upp fingrar i anus och vagina, vilket enligt svensk lagstiftning klassas som våldtäkt.

Efter det har det poppat upp nya historier var och varannan dag. Liknande händelser har ägt rum i Hamburg, Stuttgart och Helsingfors. Även i Sverige – Kalmar, Malmö, Karlstad – rapporteras att killgäng ägnat sig åt sexuellt ofredande av kvinnor på nyårsnatten. Dagens Nyheter har rapporterat om att samma sak hände på ungdomsmusikfestivalen »We Are Stockholm« i somras. Därtill har Eriksdalsbadet i Stockholm bestämt sig för att separera kvinnor och män i bubbelpoolerna, efter att kvinnor blivit, eller känt sig ofredade. I flera fall av ensamkommande flyktingungdomar.

Trots att nästan alla rapporter har det gemensamma draget att unga män från Mellanöstern och Nordafrika pekas ut som misstänkta, är bilden i övrigt spretig. Händelserna har olika karaktär och dignitet.

Mest omfattande i Sverige har attackerna i Kalmar varit. Det har kommit in 19 anmälningar. Flera unga kvinnor uppger att de blivit omringade på offentliga platser och att förövarna sedan har tagit på deras kroppar. Ofta har det rört sig om mellan tre och fem män åt gången.

I Malmö och Karlstad har det inte kommit in några anmälningar alls. Där är det i stället polisen som uppgivit att de iakttagit att män i grupp ofredar och beter sig aggressivt mot kvinnor.

På »We Are Stockholm« har det gjorts 14 anmälningar om sexuellt ofredande. Bara en person har dömts, men både polisen och evenemangspersonal vittnar om att ofredanden i grupp blivit vanligare.

Roger Ticoalu är evenemangschef i Stockholms stad. Han säger att sexuellt ofredande alltid förekommit på festivaler, men sommaren 2014 noterade han hur grupper av män ringade in tjejer.

– Det nya tillvägagångssättet chockade mig. Det att killar i samförstånd sexuellt ofredar i kollektiv grupp. Jag har under mina 30 år aldrig sett något liknande.

Wearesthlm

Under festivalen We Are Stockholm uppger flera unga kvinnor och flickor att de utsatts för övergrepp. (Foto: Alexander Tillheden)

Händelserna på Eriksdalsbadet är av ett annat slag. Antalet polisanmälningar av händelser på badet ökade från sju stycken 2014 till 24 stycken 2015. Fjorton av dem rörde sexuellt ofredande mot kvinnor. Mörkertalet är stort, enligt polisen. Men den upplevda otryggheten på badet omfattar allt från högljutt utlevande killgäng till direkta brott.

Trängsel och farliga dyk å ena sidan. Tafsande händer innanför bikinibyxor å den andra.

John Gesang är biträdande enhetschef på Vällingby ankomstboende. Han blev inte förvånad när han hörde om problemen:

– Vi tog några killar till badhuset, och det tog oss inte mer än tio minuter att inse att det var olämpligt. Man kan inte utsätta killarna för det.

– De håller på att tappa ögonen, blicken fastnar och de vrålstirrar. Alla kvinnor blir jättestörda. Det funkar inte. Om vi vill lära pojkarna simma, abonnerar vi badet, säger han.

Det handlar om kulturkrockar. Killarna kommer från stängda samhällen, där de inte ens har rätt att prata med tjejer. Mötet med unga tjejer blir chockartat. Den insikten gjorde att John Gesang tog kontakt med Amin Dares. Han kom till Sverige från Afghanistan för snart 20 år sedan. Till vardags är han egenföretagare, återförsäljare av kläder, men han arbetar extra med att föreläsa för ensamkommande flyktingungdomar.

Han beskriver enorma kulturkrockar, i alla möjliga tänkbara situationer. Synen på kvinnor är bara ett av flera områden.

Amin Dares talar om att svenskar köar till bussen medan det i Afghanistan är först in som gäller. Om att man i Afghanistan kan gå in i en butik, ta en tugga av ett äpple, och låta bli att köpa det om man tycker det är äckligt. Att afghaner kör mot rött, sätter tjejerna i bilens baklucka och skickar ut en tvååring att köpa cigaretter.

– Jag förklarar att de inte kan bli arga på affärsbiträdet för att de inte får köpa cigaretter om de är under 18 år.

Amin Dares pratar med ungdomarna om lagar och regler, om ordning och reda, etik och moral. Att man ska fylla i och lämna in sina papper, att de inte ska försvinna och absolut inte ta emot pengar om de erbjuds att sälja knark.

– Jag har sett många gånger i city att langarna vänder sig till fattiga ungdomar, säger Amin Dares.

Även kvinnosynen avhandlas. Han berättar för pojkarna att västerländsk klädsel inte innebär att kvinnor är lössläppta eller står till förfogande för män.

Det finns en särskilt mörk sida av kulturkrockarna. I tysk och finsk press beskrivs fenomenet med män som trakasserar i grupp som en etablerad aktivitet med uttrycket »taharrush gamae«, en form av våldtäktsliknande lek.

 – Ordet taharrush betyder antasta, tafsa. Gamae innebär en situation där en stor grupp män omringar en kvinna eller trakasserar henne på en offentlig plats, säger forskaren och experten på Mellanöstern och islam, Susanne Dahlgren, doktor i kulturantropologi vid Tammerfors universitet till finska Hufvudstadsbladet.

Den tyska tidningen die Welt beskriver taharrush gamae som ett fenomen där en grupp män omringar sitt offer, oftast en västerländsk kvinna eller en kvinna iklädd västerländska kläder, och därefter trakasserar henne. Är de riktigt många är det männen i den innersta cirkeln som tafsar, i nästa cirkel tittar de på, i den tredje försöker männen distrahera omgivningen från det som pågår.

Vad som är organiserat och inte, är svårt att säga. Den tyska justitieministern Heiko Maas är övertygad om att en viss form av planering ägde rum i Köln.

– Ingen kan tala om för mig att det inte var organiserat eller planerat, sa han tidigare i veckan till tidningen Bild.

Amin Dares är inte ensam om att föreläsa om kulturkrockar. Polisen på Södermalm har också undervisat ensamkommande flyktingungdomar om etik och moral. Polisinspektör Robert Kindroth frågar sig om det verkligen är polisens uppgift, men tillägger att någon måste göra det.

– Det finns ingen i de här ungdomarnas närhet som sätter gränser, som talar om vad som är rätt och fel, som berättar vilka lagar och regler som gäller, säger han.

Ur brottshänseende är det allra mest bekymmersamt med de nordafrikanska barnen och ungdomarna.

– De står utanför asylprocessen och är därför svåra att lagföra. Det händer att vi får lägga mer tid på att utreda deras identitet än på att utreda brottet, säger Johanna Åström på ungdomsutredningsenheten.

Dessa pojkar uppger inte sällan olika födelseår vid olika tillfällen, vilket gör att de har olika födelsedatum i olika anmälningar. Eftersom de är unga släppts de ofta på fri fot. Och när det är dags för polisen att ta kontakt igen är de försvunna.

– Våra system är inte gjorda för den här typen av fall, säger Robert Kindroth.

När det gäller de asylsökande ungdomarna är det avsaknaden av vägledning som är det största problemet. Barnen har inga vuxna att tala regelbundet med. Varken goda män eller myndigheter har något helhetsansvar.

I vanliga fall tar polisen kontakt med föräldrar och socialtjänst om barn begår brott. Tillsammans gör de upp en plan för att komma till rätta med problemen. Men om barnen saknar vårdnadshavare är det inte möjligt. I stället kastas barnen mellan olika parter och riskerar att hamna utanför samhället.

– De är som Pippi Långstrump, som Robert Kindroth sammanfattar det.

Under några veckor i höstas fanns ett ankomstboende på Stigbergsgatan  på Södermalm. Vid ett tillfälle noterade Robert Kindroth att de asylsökande flyktingbarnen tog sig ner till de papperslösa i Björns trädgård vid Medborgarplatsen. Han befarar att det som Amin Dares talar om, att de asylsökande barnen ska utnyttjas av brottslingar och hamna i orätta händer, blir sanning.

– Risken är stor att de hamnar snett.

Fakta | En våg av ofredanden

Detta har hänt:

Den 4 januari sprids uppgifter om grova gängövergrepp mot kvinnor i tyska Köln på nyårsnatten. Förövarna uppges se ut att härstamma från Nordafrika eller Mellanöstern. Den tyska polisen har hittills fått in över 500 anmälningar.

Den 6 januari rapporterar Kalmarpolisen om gruppövergrepp på Larmtorget under nyår. Minst 19 anmälningar är gjorda. Två asylsökande, 18 respektive 32 år, har delgivits misstanke om brott men nekar.

Samma dag meddelar Eriksdalsbadet i Stockholm att de könsseparerar sina bubbelpooler. Fjorton polisanmälningar om sexuellt ofredande på badet gjordes 2015.

Den 9 januari rapporterar Dagens Nyheter att män i grupp trakasserat kvinnor på festivalen We Are Stockholm under sommaren. Tjugo sexualbrott anmäldes i anslutning till festivalen, varav 14 ofredanden mot flickor under 15. Aftonbladet uppger att ett internt polis-pm misstänker pojkar från Afghanistan och Marocko. En 15-årig pojke är dömd, men nekar till brott.

Den 11 januari uppger Malmöpolisen enligt Sydsvenskan att kvinnor blivit ofredade av grupper av ensamkommande flyktingungdomar under nyårsnatten. Det finns inga anmälningar och ingen är gripen.

Den 12 januari meddelar Karlstadspolisen att även de sett män omringa ströva runt i grupp »och bete sig väl aggressivt mot tjejer«.