Krönika Ann Charlott Altstadt: Den nya tidens allra heligaste Deklarera flygstopp (på det eldrivna nätet) så är du kvitt allt dåligt samvete.
Inrikes Svep: Januariavtalet arbetsbelastar liberaler Liberalerna börjar tänka om kring anställda i departementet när arbetsbelastningen ökar för riksdagsledamöterna. I svepet. Av: Janne Sundling
Inrikes Den nya miljörörelsen är en dystopisk ungdomsrevolt Kan man tala om klimatstrejkarna som en ny, politisk ungdomsrevolt? Nej, till skillnad från 68-rörelsen är upproret snarare dystopiskt än politiskt. Av: Ebba Blume
Inrikes Så ser »Våpen« ut Största nyheten i regeringens vårbudget är nog att den tillkom i samarbete med C och L utan att tålamodet med Januariavtalet prövades. Inget av de fyra partierna smällde i dörrar eller hotade lämna budgetförhandlingarna, vad känt är. Av: Janne Sundling
Inrikes Plastförbudet – pest eller kolera EU har förbjudit engångsartiklar av plast. Det banar väg för en mängd nya – mer eller mindre – miljövänliga material. Av: Redaktionen
Ekonomi Den lokala honungsvalutan går igen i svensk by Klövern är Skattungbyns egen valuta. Växelkursen följer marknadspriset på honung. Av: Jane af Sandeberg
Intervju Han är MP:s framtid Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har trots begränsat väljarmandat haft stort inflytande i åratal. Nu pekas han ut som MP:s nästa språkrör. Av: Emanuel Sidea
Utrikes Brasiliens president hotar landets regnskog De som tjänar pengar på att skövla Amazonas anar nytt ljus efter presidentvalet i Brasilien. Därmed hotas hela världens klimat. Av: Jonatan Fried
DebattRepliker MP: Vi hinner inte upphandla ett nytt system till 2019 Vi hade önskat att ett nytt lånecykelsystem i Stockholm redan hade funnits på plats, men vi rår inte över den lagstiftning som finns och de begränsningar som detta medför, skriver Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, i en replik. Av: Redaktionen
Debatt Miljöpartiet, låt Stockholm behålla sina cyklar Förra veckan meddelade Stockholms stadshus beslutet att det inte blir någon förlängning av de kommunalt upphandlade lånecyklarna Citybikes i Stockholm. Det finns både ekonomiska, miljömässiga och juridiska skäl för att låta lånecyklarna finnas kvar, skriver Mattias Goldmann, vd tankesmedjan Fores, Anna Lindén, 2030-sekretariate, och Ola Klingenborg, Nordeuropa-chef Clear Channel. Av: Redaktionen