Tyskt trafikljus tänt – gamla jätten famlar i mörkret
Rollerna är ombytta i tysk politik. För inte alltför länge sedan var det SPD (Socialdemokraterna) som blickade djupt ner i avgrunden. Nu är det CDU (Kristdemokraterna) som kämpar för sin existens medan SPD tagit ett första steg mot att leda landets nya regering.

Bild: Kay Nietfeld/AP
Efter försonderingar och sonderingar sedan valet den 26 september pågår nu reella förhandlingar mellan den så kallade trafikljuskoalitionen SPD (rött), liberala FDP (gult) och De gröna.
Sonderingarna var avslutade för en vecka sedan och resulterade i ett tolv-sidigt dokument som ligger till grund för förhandlingarna.
Alla fick gehör för någon hjärtefråga.
Fakta: Valresultatet
- Socialdemokraterna (SPD) 25,7 (+5,2)
- Kristdemokraterna (CDU) 24,1 (-8,8)
- De gröna 14,8 (+5,9)
- Liberala FDP 11,5 (+0,8)
- Alternativ för Tyskland (AFD) 10,3 (-2,3)
- Vänstern 4.9 (-4.3)
SPD fick de höjda minimilönerna, från dagens 9,60 euro till tolv euro i timmen. Uppskattningsvis åtta miljoner löntagare får därmed en löneförhöjning och vallöftet säkrade partiets framgångar i östra Tyskland – en nyckel till valsegern.
FDP hade före valet sagt kategoriskt nej till alla skattehöjningar, något som både SPD och De gröna hade i sina valprogram. FDP fick sin vilja igenom. Dessutom blir det ingen generell hastighetsbegränsning till 130 på Autobahn som SPD och De gröna också ville. Även det sa FDP, anfört av partiledaren och Porsche-föraren Christian Lindner, blankt nej till.
De gröna ska låta partimedlemmarna rösta om det slutliga koalitionsfördraget. En så kallad liten kongress med 70 delegater från hela landet var inkallad i helgen som gick för att ta ställning till sonderingspapperet. Några knorrade om att FDP fått igenom för mycket, endast två delegater röstade till sist nej.
De gröna kunde glädja sig åt att kolkraftverken enligt sonderingarna kan stänga redan runt 2030 istället för 2038 som är det årtal som gällt hittills.