Harald Ullman klev in i offentligheten genom ett bråk
Ombudsman, pr-konsult, dog den 23 augusti, 73 år gammal.

Bild: Lars Pehrson/TT
Det faller på mig i rollen som tidigare chefredaktör för Resumé att teckna ner bilden av Harald Ullman.
Det saknas inte material.
I luren har jag en rad mer eller mindre namnkunniga profiler i skärningen politik och kommunikation.
Samma yta som Harald Ullman dedikerade hela sitt yrkesliv åt. Inte helt okontroversiellt att som socialdemokrat i början på åttiotalet vilja förändra världen med snitsiga slogans och breda utomhusformat.
ARE hette bolaget och nog känner du igen den bokstavskombinationen från de stora reklamskyltarna som fanns lite varstans?
Harald Ullman hade känsla för vad som funkade och inte funkade.
Så småningom såldes ARE och Harald startade Måndag Annonsbyrå. Det var som sagt sådana tider.
Men redan 1985 hade Harald Ullman lyckats få Socialdemokraterna att följa tidens tecken genom att anlita Roy Andersson för att göra partiets reklamfilm.
Given snackis.
Eller den här:
Affischen med en ung man i en cabbad sportbil, med golfbag och dalmatinerhund med texten: »Jag röstar på socialdemokraterna.«
Tillbaka till vittnesmålen i mobilen:
– Ullman? Ja, jävlar vad vi har bråkat. Han var färgstark. Alltid var det något på gång.
Mitt eget bråk med Harald Ullman dateras till Almedalen någon gång i mitten på 00-talet.
Ullman pr hade förutom Harald en rad betydligt yngre kvinnliga medarbetare på plats. Samtliga bar svarta t-shirts vars enda motiv var två bilder av Haralds huvud. Det ena huvudet var placerat precis på det vänstra bröstet och det andra huvudet var placerat på det högra bröstet.
I neonfärg.
Vid närmare eftertanke var det bara jag som bråkade och moraliserade över tilltaget.