Ekonomi SAS-strejken över: ”Det har varit tuffa tider” Piloterna och SAS har kommit överens om nya kollektivavtal som sträcker sig över fem och ett halvt år. Det innebär att strejken avslutas. Av: TT
Ekonomi Fackförbund på SAS provoceras av pilotstrejken Medan piloterna strejkar är andra fackförbund på SAS kritiska. ”Så länge det inte finns pengar så går det inte att få bättre villkor”, säger ordföranden för SAS Akademiker. Av: TT
Ekonomi SAS ansöker om konkursskydd i USA SAS ska rekonstrueras. Nu meddelar bolagets ledning att företaget ska ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande. Av: TT
Veckans bråk Veckans bråk: Luftstrid om toaletten SAS och facket är i luven på varandra igen. Den här gången gäller det vem som ska få gå på vilken toalett. Av: Veckans Bråk
Ekonomi 30 000 resenärer påverkas i SAS-strejken SAS och pilotfacken har inte kommit överens. Nu tas piloterna, med omedelbar verkan, ut i strejk. SAS vd Anko van der Werff kallar strejken för ”skamlig” medan Svensk pilotförening anser att SAS tvingade fram den. Av: TT
Ekonomi Danmark ökar ägandet i SAS – aktien rusar Danska staten meddelar att den är beredd att öka sitt innehav i det problemtyngda flygbolaget SAS. Av: TT
Ekonomi SAS-piloter varslar om strejk Piloterna är missnöjda med hur SAS har rekryterat nya piloter efter pandemin. Strejken kan komma att drabba 45 000 resenärer om dagen. Av: TT
AktuelltEkonomi SAS-krisen: Hur länge kan humlan flyga? SAS blöder och lanserar ett nytt åtgärdsprogram. Börsen undrar hur länge bolaget lyckas hålla sig i luften som självständigt företag. Av: Jan Lindroth
AktuelltInrikesPolitikUtrikes Svepet: Kina drar åt tumskruvarna, M vill göra upp och SAS har en överlevnadsplan Kina ökar det politiska trycket på Hongkong, Moderaterna sträcker ut handen mot regeringen och SAS samlar kapital för sin överlevnad. Läs mer i dagens morgonsvep! Av: Redaktionen
Krönika Emanuel Sidea: Emanuel Sidea: SAS borde inte få mer hjälp – företagets tid är över Det kan vara sorgligt, men vi måste alla inse att SAS tid är över.
Krönika Emanuel Sidea: Sidea: Turismen är Italiens olja – inte konstigt att de är desperata Kinas storköp i Norwegian och tyska statens räddning av Lufthansa visar riktningen – staten kommer att rädda SAS.
Krönika Nils Erik Forsgård: Nils Erik Forsgård: Masken – en accessoar med anor Masken fanns på plats långt före Sas och Finnairs tid.