Svenska företag rustar för brexit

Text:

Bild: TT

Dagen efter folkomröstningen i Storbritannien 23 juni 2016 var beskedet tydligt: britterna ville ha en exit från EU. Den 29 mars 2017 skedde den formella ansökan och enligt tidsplanen ska brexit ske i nästa vecka, den 29 mars 2019. Längst med hela vägen har det funnits stor oklarhet vad det innebär för utländska företag hemmahörande inom EU och som är verksamt i Storbritannien.

Investors ordförande Jacob Wallenberg har klagat över osäkerheten som präglat processen.

– Det är egentligen det värsta vi företagare vet, för att det är så svårt att planera för, sa han till TT tidigare i år.

Svenska storföretag har samtidigt försökt förbereda sig på om britterna skulle lämna EU utan en överenskommelse, en så kallad hård brexit.

Möbeljätten Ikea började bereda redan efter omröstningen 2016 och har bunkrat upp varor i sina brittiska lager, enligt Stina Wallström, chef för Regulatory Affairs på Ikea.

– Vi räknar med trubbel, sa hon i samband med ett Brexit-seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv.

Svenska rederijätten Stena har också förberett sig för brexit, bland annat genom att föra diskussioner med brittiska myndigheter. Stena-chefen Claes Berglund menar att det brittiska utträdet utgör en utmaning inte kortsiktigt utan i det längre perspektivet.

Den svenska storbanken Handelsbanken har å sin sida valt att omvandla sin brittiska verksamhet från en filial till ett brittiskt dotterbolag, Handelsbanken Plc. Redan i höstas blev förändringen godkänd. Banken verkar numera som ett brittiskt bolag där kundernas insättningar säkras av Storbritannien och inte som tidigare av den svenska insättningsgarantin.

Läkemedeljätten Astra Zeneca beslöt i fjol att duplicera kvalitetstestningen av läkemedel på grund av brexit, vilket har inneburit investeringar i Södertälje.

Lastbilstillverkaren AB Volvo har tittat på olika scenarier under en längre tid och konstaterar att en hård brexit kommer att innebära en försvårad tullklarering.

– Smidiga tull– och handelsregler är bra för oss, motsatsen är dålig, sa Claes Eliasson, Volvos presstalesperson till GP nyligen.

Personbilstillverkaren Volvo Cars, som förvisso inte har någon tillverkning i Storbritannien, påpekar att ökad byråkrati kan tänkas påverka exporten, enligt presschef Stefan Elfström till GP.

Tendensen att stora företag vidtagit åtgärder har även noterats av svenska Handelskammaren i London och dess vd Peter Sandberg, som tillägger att mindre bolag inte gjort lika mycket.

– Och i vissa fall behöver de inte göra så omfattande förberedelser, uppger han för DN.

Livebevakningar från den andra omröstningen

Läs mer om brexit

Johan Hakelius: Vaska principerna för principernas skull

Full fart back för brittiska utbrytare

Brexit – maktens stora förlust

David Goodhart: Jodå, brexit blir verklighet

Veckans FOKUS: ett splittrat EU går till valurnorna 

Veckans FOKUS: Europa är sin egen fiende