Kinas år: Industrin bygger varumärken

Text: Philippe Gallard Översättning: Anna Ritter

Toppbild: Scanpix

Toppbild: Scanpix

I mitten av 90-talet, när Citroën började tillverka och sälja modellen ZX i Kina, upptäckte bolaget snart att det cirkulerade kopior som var mycket lika deras original. En stor utredning gjordes där det uppdagades att kopiorna tillverkades i en fabrik som drevs av Folkets befrielsearmé, vilket förstås gjorde det svårt för Citroën att få slut på verksamheten.

Tolv år senare är det fortfarande lika svårt för utländska biltillverkare att framgångsrikt opponera sig mot de billiga piratkopiorna. Fenomenet växer och de kinesiska bilarna visas stolt upp på bilsalonger i utlandet. Som i Frankfurt i september, då Daimler Chrysler slogs för att mota ut Noble, tvillingsystern till deras lilla Smart. De lyckades till slut, och Noble ställdes aldrig ut. BMW var inte lika framgångsrikt med att förhindra presentationen av den kinesiska suven CEO, som är snarlik deras egen modell X5.

Toyota, Honda, Mercedes, Audi, Chevrolet – alla världens stora bilmärken är drabbade. Därmed konkretiseras också den andra etappen i planen för den kinesiska bilindustrins framgång. Målet har varit att göra bilindustrin till en av pelarna i landets ekonomi och därmed kunna ge japanerna en match.

Som ett första steg tvingade den kinesiska staten alla utländska tillverkare som ville etablera sig i landet att samarbeta med en inhemsk tillverkare. På så vis kunde kinesiska företag lära sig tekniker av dem som redan var framgångsrika.

Inte förrän vid millennieskiftet började kinesiska bilmärken komma fram, och därmed kom steg två. Märket Chery, som är en del av den stora tillverkaren Saic, hemmahörande i Shanghai, lanserade snart modellen QQ, en piratkopierad variant av Chevrolet Matisse. General Motors blev förstås fullständigt vansinniga, särskilt med tanke på att Saic var deras främsta samarbetspartner i Kina. Protesterna var dock fruktlösa och QQ blev en braksuccé hos kinesiska konsumenter. Våren 2007 seglade Chery upp som bästsäljande märke i Kina, före GM.

Även Toyota har fått smaka på kinesernas medicin. Vid bilsalongen i Bologna i december 2006 presenterade den kinesiska tillverkaren Jonway sin modell Ufo, en nästan perfekt kopia av Toyotas RAV-4, bortsett från att den inte är fyrhjulsdriven.

Men det finns ofta allvarliga fel hos de kinesiska piratkopiorna. Som när fyrhjulsdrivna Landwind, en direkt kopia av Opel Frontera, skulle introduceras på den europeiska marknaden, men där katastrofala resultat i krocktesterna satte stopp för det. Eller som när tillverkaren Shuanguans modell Ceo visade sig ha en bagagelucka gjord av trä och att flera bildelar hade allvarliga defekter.

Det är begripligt att kineserna vill utveckla egna, billiga, bilar. Men om den kinesiska bilindustrin vill konkurrera med de världsledande märkena på fullt allvar kan de inte fortsätta att snåla på sådant som design och teknikutveckling av de enskilda komponenterna.

Är de beredda att ta det steget så kan den tredje etappen snart inledas: att utveckla egna modeller tänkta för den globala marknaden. Till sin hjälp har de italienska designers som Giugiaro och Pininfarina, som redan har börjat anlitas av flera kinesiska märken. Men för tillfället ligger både japanerna och koreanerna långt före kineserna när det gäller att tillverka bilar.

Kommersiella jättar

Att räkna upp fem kinesiska företag är mer än de flesta klarar av.

Men efter OS kommer pc-tillverkaren Lenovo, bilproducenten Chery och sportklädesmärket Li Ning att kännas mer bekanta. Lenovo, som köpte delar av IBM 2005, är en av tolv officiella sponsorer, och deras logga kommer att synas överallt i augusti.

Li Ning har tagit upp kampen med Adidas och Nike på allvar, och ska bland annat sponsra det svenska olympiska teamet. Lägg de här namnen på minnet:

Lenovo – Kinas största datatillverkare.
Li Ning – sportkläder. Grundat av OS-gymnasten Li Ning.
Air China – Gick med i Star Alliance 2007.
Huawei – växande telekomjätte.
China Mobile – Kinas ledande mobilbolag.
Bank of China – finansjätte på köprunda.
Chery – biltillverkare.
Nanjing Automotive – bilar, har köpt MG Rover.
Haier – vitvaror.
CNOOC – olja.
Sohn.com – bredband.

Mer ur reportaget:

Harry Potter får konkurrens
Tid för upprättelse
Växande armé på offensiven
Global människohandel
Med rätt att döda
Martin Ådahl: Råttans år

Text: Philippe Gallard Översättning: Anna Ritter

Toppbild: Scanpix