”Det är en villfarelse, man kan inte hamna i fel kropp”
Det stormar kring Agnes Wold för hennes ställningstaganden i transdebatten. Hon tar striden mot pubertetsblockerare och bortskurna bröst.
lördag 27 juni
Det stormar kring Agnes Wold för hennes ställningstaganden i transdebatten. Hon tar striden mot pubertetsblockerare och bortskurna bröst.
– Jag är disträ, jag kommer alltid för tidigt.
Agnes Wold väntade i grönskan. Det var vid caféet och restaurangen Bel Parc i Slottsskogen. Vinpimplarna, glassätarna och kaffesörplarna hade redan blivit många. Den tidiga eftermiddagen var en försommarfägring. Wold ville bara ha vatten.
– Inget kaffe ens?
– Nä… jo, jag tar kaffe också, det ser ju gott ut.
Tre veckor tidigare, den 20 maj, beslutade riksdagen att kriminalisera psykiskt våld. Som en del av vad psykiskt våld är räknas omvändelseförsök.
Från den första juli är det olagligt att försöka förändra någons sexuella läggning eller könsidentitet genom exempelvis hot, tvång eller kränkningar. Den som bryter mot lagen kan straffas med upp till fyra års fängelse. När riksdagen hade klubbat beslutet sa RFSL:s förbundsordförande Lovise Brade att hon var ”glad över det här beslutet. Det är en bit på vägen mot ett erkännande för alla hbtqi-personer som redan utsatts för omvändelseförsök, och en viktig delseger för RFSL och för mänskliga rättigheter”.
Några dagar senare deltog Agnes Wold i webbprogrammet Hotspot, som görs av den kristna tidningen Världen idag. Wold är professor i klinisk bakteriologi och har en egen podd i Sveriges radio. Det råkar vara en av public servicebolagets mest lyssnade. Agnes Wold benar tillsammans med programledaren Christer Lundberg ut hälsomyter.

Men det var för att varna för ett modernt socialt och psykologiskt fenomen med osäkra hälsoutsikter, och i Världen idags Hotspot, som Wold med anledning av den nya lagen, deklarerade att hon skulle göra ”allt” för att omvända sitt barnbarn om det sa ”jag är född i fel kropp”. Wold sa att hon var redo att betala priset för det, ta ett fängelsestraff på fyra år.
Det fick en av Agnes Wolds kollegor på Sveriges Radio, programledaren Christoffer Garplind, att skicka ut en kommentar på ett av de stora digitala forumen: ”Mygga av kärringen”. Garplind skrev att han ”Skäms ihjäl av att bli avlönad av samma företag som betalar den dåren”. I Dagens Nyheter skrev ledarsidans Lisa Magnusson att hon, som tidigare uppskattat Wolds råd om allt från amning till städning, nu hade tappat förtroendet. ”Hon gör det hon alltid har gjort: uttalar sig drastiskt under påstått vetenskaplig flagg. Bara att det plötsligt inte känns lika charmigt längre”.
Författaren Jonas Gardell skrev i Expressen att han var upprörd över Agnes Wolds åsikter om transomvändelse. Han tyckte att hon ”gömde sig bakom epitetet läkare”, och att transpersoner och homosexuella historiskt sett inte har kunnat lita på läkarkåren. ”Tvärtom var det ofta de som ville omvända oss, precis som Agnes Wold vill 2026. Och det har inte sällan varit läkare som har hyst de mest horribla åsikterna”.
Den nya omvändelselagen träder i kraft den 1 juli. Den gör det olagligt att försöka konvertera hbtqi-personer.
Den som hade svårt att se lagen som något annat än en odiskutabel framgång för hbtq-rörelsen, blev överraskad över kraften i ilskan mot den enstaka avvikande rösten.
I Svenska Dagbladet skrev Hanne Kjöller att det var ett drev, och att ”korkade journalister gärna ståtar med självständighet och originalitet väljer att skriva samma artikel som alla andra” och att ”drev handlar mer om positionering än argumentering.”
Kjöller fick svar av Dagens Nyheters Max Hjelm: ”Nej, Agnes Wold är inte utsatt för ett korkat drev”.

Agnes Wold ser ut att ha överlevt. Hon smuttar på sitt kaffe. Tar en klunk ur sitt vattenglas och på frågan vad problemet med lagen är säger hon att för att förstå det måste man backa i tiden.
– Jag har ju koll på ILGA, den internationella translobbyn (The International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, and Intersex Association), som RFSL tillhör. De har listor på vad de ska trycka igenom för lagstiftning i olika länder. Först det här med självvalt kön, som de fick igenom i Sverige förra året, och som jag protesterade emot, men som pressades igenom i alla fall; sedan finns andra saker, bland det här förbudet mot… detta som från början hette omvändelseterapi men som de nu kallar omvändelseförsök. Det handlar om att man ska fridlysa könsidentiteten, ingen ska få ifrågasätta den, inga terapeuter, inte föräldrar, inte scoutledare, eller lärare, eller mormödrar.
– Och det är för att man inte vill att ungdomar ska träffa psykologer som försöker ta dem ur den här villfarelsen, som jag kallar det, att de har hamnat i fel kropp.
– För det är en villfarelse, man kan inte hamna i fel kropp. Det är ett anti-biologiskt synsätt, och jag är ju biolog.
– Den här kampanjen för att förbjuda ifrågasättandet av ett barns nya ”könsidentitet” har hållit på i flera år, och jag har varnat för detta lika länge. Det var uppe under förra regeringen också. Då hette det fortfarande omvändelseterapi, men Morgan Johansson sa blankt nej, med argumentet att alla grövre former av sådan här påverkan redan är förbjudna så det behövs ingen lagstiftning.
– Sedan fortsatte det nog att tjatas så han tillsatte en hög jurist, som gjorde en utredning om detta. Då var tanken att förbudet mot omvändelseterapi, som inte är tillräckligt omfattande för att vara en egen lag, skulle petas in i en lag om förbud mot oskuldskontroller och oskuldsoperationer, som att sy fast falska mödomshinnor. Som man utredde då. Men juristen så att det här med att stoppa in förbudet mot omvändelseterapi i den inte var bra alls. Hon såg ingen anledning till detta. Hon var inte imponerad av den utredning som gjorts.
– Då var saken klar, kunde man tänka sig, men en ny regering tog vid och aktivisterna tog nya tag med sin . Den nya regeringen hade en andreman i RFSL som statssekreterare åt jämställdhetsministern, han handledde henne i denna fråga. Jag höll på och frågade henne på twitter vad hon planerade men hon svarade inte, tills hon blev jättearg och påstod att jag ljög om att hon utredde ett förbud mot omvändelseförsök. Så var det ju inte alls, sade hon sen – det var inte en utredning, utan en beredning.
Agens Wold ler åt minnet.
– Jag har aldrig doktorerat i statskunskap eller juridik. Jag försökte bara få reda på vad som hände.
Nyligen utropade RFSL att de var jätteglada, eftersom det nu finns en ny lag om förbud mot omvändelseförsök.
– Jämställdhetsministern Paulina Brandberg, var ju utbytt, utbränd efter den här dick-pick-skandalen, mot Nina Larsson som var tidigare militär. Nina Larsson utropade också efter riksdagsbeslutet att det var så bra att de hade kriminaliserat omvändelseförsök.
– Så nu har vi lagstadgat att man inte ska ifrågasätta den så kallade könsidentiteten hos en ungdom. Vilket betyder att man ska bekräfta den, även om den kommer som en blixt från klar himmel.
– Men vi vet att innan man kom på den bisarra idén att byta kön på barn, ungefär vid millennieskiftet, så gjordes det ingenstans i världen, för man visste att könsidentitetstörning, gender identity disorder, är väldigt flyktigt i barndom och tonår och ungdom. Det var allmänt vedertaget att man inte börjar att ens utreda sådana tankar förrän barnet är vuxet, minst 18, i vissa länder 21 år.
– Man visste att pojkar som hatade att vara pojkar och bara ville vara med flickor, ofta blev homosexuella efter puberteten. Samma sak med flickor som bara klättrade i träd och lekte med pojkar, de blev ofta lesbiska. Det är som om man har glömt bort detta som det finns flera studier på sedan länge.
– Så var det till sent 1990-tal, när holländarna hittade på en modell som gick ut på att man skulle byta kön väldigt tidigt, det så kallade ”holländska protokollet”. Som innebar att man stoppade puberteten med mediciner och sedan gick in med motsatta könets hormoner vid 16 år och operationer vid 18 år.

Den holländska modellen saknade vetenskapligt stöd, säger Agnes Wold.
– Man gjorde inga riktiga studier, man bara körde på.I efterhand ser man att 70 procent av dem som man transitionera var homosexuella. De hade förmodligen varit friska om man låtit dem vara.
Att den är alltså inte statisk, visste man redan innan, påpekar Wold, det var vedertaget.
– Man visste att pojkar som bara hatade att vara pojkar och bara ville vara med flickor och så vidare, att de flesta av dem blev homosexuelle sen, och friska, efter puberteten, men det är ju det som har man har glömt.
– Till skillnad från homosexualitet som inte skadar kroppen och som inte hindrar ett långt och friskt liv, så innebär transition, alltså att man försöker ändra kroppens kön, ett enormt ingrepp med livslångt beroende av sjukvård och många och svåra biverkningar, såsom infertilitet, smärtor, dålig sexuell funktion och underlivsproblem. Så det är ens rättighet och plikt som förälder att försöka få barnet att förstå att könsidentiteten inte är oföränderlig, att det inte är bra att agera på den, utan att vänta och se. Som man gjorde förr. För barn kan ändra sig.
Några som ifrågasatt ditt motstånd mot omvändelselagen har kopplat ihop med det motstånd homosexuella i alla tider har fått utså.
– Jo, jo … Alan Turing… Men att det skulle vara så aktuellt just nu att man sysslar med sådana tortyrmetoder, det tror jag inte på. Det är snarare deras taktik, att alltid att blanda ihop homosexualitet och transidentitet. Men det är ju två helt olika saker. Homosexualitet finns i alla kulturer, har alltid funnits. Det finns inom alla djurarter man har studerat, tiotusen stycken.
– Och jag går inte med på att reaktionerna mot mitt uttalande skulle handla om något missförstånd – att jag inte varit tydlig nog.
– Jag har suttit med Sveriges Radio-chefer som säger: `kan det bero på att de tolkat det du sade så här eller så här..`, ja… säger jag: men man måste känna igen ett drev, det är ju rätt ointressant vad de anger för skäl den här gången. Jag kan säga tusen gånger att jag inte hyser något agg mot transpersoner, att jag är och alltid har varit för homosexuellas rättigheter, att de ska få adoptera barn och gifta sig, allt.
– Om de som drevar kunde någonting skulle de veta att allt man i länder som England pratar jättemycket om att de ungdomar som skulle varit homosexuella nu har blivit transade – ”they’ve transed the gays away”. Det är omvändelseterapi om något. Man har tagit friska ungar som inte ville leva i sin könsroll och swisch har de fått hormoner och så har deras kroppar blivit skadade för livet.
– Jag skulle naturligtvis inte bry mig om den här lagstiftningen om det inte var så att den kommer att användas för att skrämma och skamma föräldrar, och kanske mor- och farföräldrar, från att ha synpunkter på barns villfarelse. Jag tror naturligtvis inte att man sätter mormödrar i fängelse, men vi vet ju att svenskar vill vara laglydiga och då är det bäst att inte säga emot när barnbarnet tror att det är fött i fel kropp.
– Förra året skrev jag en krönika om det här lagförslaget, i god tid innan riksdagen röstade om lagen, för att försöka att få folk att begripa faran med lagen, men det var ingen som var ett dugg intresserad. Därför tror jag inte på det här att folk missuppfattar…. Det handlar om det som Agneta Stark kallar aktiv okunskap´, man får jobba ganska hårt för att hålla sig ovetande och tro att det här är en bra lag…

Sitter man i riksdagen, säger Agnes Wold, bör man sätta sig in i vad det är för lagar man stiftar.
– Men transrörelsen är skickliga lobbyister. Och det är väldigt intressant att studera hur de jobbar, det är därför en del kallar mig konspirationsteoretiker numera.
Hon blir full i skratt, säger att hon är urtypen för en överdriven antikonspirationsmänniska.
– Jag går aldrig och tror att det är nån sammansvärjning mot mig tills jag blir huggen i bakhuvet av en yxa. Jag har en kompis som är väldigt konspirationsinriktad och hon och jag har alltid skojat om detta, jag använder dessutom aldrig ordet konspiration …, det betyder MED SAMMA ANDA… men jag sysslar alltså inte med konspirationer, jag sysslar med myndigheter och vård som gör helt vansinniga saker, som skadar folk.
Inte ens den nya lagen är resultatet av någon konspiration, enligt Agnes Wold.
– Det är mycket enklare, och farligare. Det är vanligt grupptryck, jag blir tjatig nu, men som biologist ser jag att i den här frågan är vi flockdjur som vill passa in i gruppen och vi kan inte sticka ut, utan i stället jamsar vi med.
I Sverige är vi fortfarande jämförelsevis civiliserade, påpekar hon.
– Translobbyn i England slår sådana som mig, det har varit kravaller där. I Sverige är man på ett annat sätt.
Vilket sätt?
– Den svenska translobbyns dröm är ju att vara portföljbärare, och det är de ju också, de går som barn i huset ut och in i socialstyrelsen, folkhälsomyndigheten och partierna, och det är väl det, tror jag som gör att de är så framgångsrika. Alla känner nån sån här trevlig kille som kommer från RFSL, och håller några föreläsningar för dem, de är jättemysiga och trevliga och de är inte alls militanta och det här smygs in, ja… jag vet inte, men jag tror att det är så. De har en massa pengar och många heltidsanställda som kan gå omkring i korridorerna.
Du säger att de inte är alls militanta trots att du första som kom efter att du sagt att du skulle ta fyra år i fängelse för att omvända dina barnbarn om de ville byta kön var ”mygga av kärringen”….

Agnes Wold skrockar.
– Ja, jag kallar inte det för militant… Däremot är det fascinerande med den extrema auktoritarianism, som finns i Sverige, strax under ytan – eller inte ens under – inom den här skenbart öppna ideologin. Man kan säga mycket ont om akademien, den är inte Guds bästa barn, men jag är ändå skolad, sedan 40 år, i att när man diskuterar en sakfråga och inte är ett dugg överens, så diskuterar man det, man kan låta syrlig och lite arg, men ofta går man ut efteråt och dricker öl. Aldrig någonsin säger en människa att ´jaha, hon anser att allergier beror på för lite bakterier, och det beror nog på att hon har en morbror som är sån eller sån”….
– Det är inte legitima debattknep, men det gör ju det här heeela tiden, det är inte vad hon säger, utan varför hon säger detta, och vilka andra säger detta, som man ältar och ältar. Så om jag anser att transvården är helt ovetenskaplig och man måste sluta transitionera barn, och sedan kommer Trump och säger samma sak; då blir min åsikt plötsligt Trumpsk. Det är barockt. Så kan vi inte resonera.
Hur kommer det sig enligt dig att så många fler barn och unga vill byta kön nuförtiden?
– Det kom en nederländsk studie häromåret som visar att det är ganska vanligt att fundera på om man egentligen borde tillhöra det motsatta könet – minst 10 procent av vanliga 11-åringar har sådana tankar. Men de försvinner spontant.
– Har man då kliniker dit barn kan komma och bli utredda och transitionerade, då är risken stor att de blir hormonbehandlade och får men för livet, av misstag. Vi har massor av barn som har andra psykiska och sociala problem som kan få för sig att könet är det egentliga problemet. Och så de som inte följer sin könsroll för att de skulle blivit homosexuella som vuxna. Ingen av dessa skulle ha transitionerats. Sedan finns en liten andel som kommer att vara olyckliga över sitt kön, även som vuxna. De var de enda som fick bli utredda för könsbyte förut, före 2001.
– Sahlgrenskaläkaren Mikael Landen doktorerade på transsexuella, av den gamla sorten, innan man transade barn, han uppmärksammade den enorma ökningen av barn som söker till könsidentitetsklinkerna. Han använde termen social smitta.
Gör du också det?
– Jag använder termen iatrogen epedemi, iatros är läkare på grekiska. Iatrogen betyder en sjukdom som är orsakad av vården. Naturligtvis kan sociala medier accelerera det här, men sociala medier kan inte kan skriva ut testosteron åt en flicka. Sociala medier kan inte skära bort brösten. på flickor och inte operera könsorgan. Det är vården som startade det här. I Sverige år 2021.
– Man säger ibland att fenomenet med alla barn som hatar sitt kön är importerat från USA, men den första kliniken för att transitionera barn öppnades inte i USA förrän 2007. Sex år senare än i Sverige. I Tyskland började man transitionera barn 2007, Sverige var alltså jättetidiga. Och det var i Stockholm det började, några eldsjälar öppnade en klinik, KID-kliniken. De måste varit på hugget, för vid det laget hade man i internationell vetenskaplig press bara publicerat resultat från en enda patient, som genomgått det holländska protokollet med pubertetsblockerare och hormonbehandling under tonåren, det var en fallrapport, ingen studie.
– Jag menar att det är fullständigt bisarrt att man gjorde det, därför att det var ju inte så att en massa barn stod och klappade på dörren och kände sig olyckliga,.
– Jag sitter just och läser vad den internationella professionsorganisationen för transvård skriver 2001. De skriver att GID (Gender Identity Disorder) är jätteovanligt, hos barn. Minst lika ovanligt som hos vuxna, där man brukar prata on en på 10 000, den frekvensen hade vi i Sverige också. Man varnar uttryckligen för att transitionera barn för de som vill tillhöra motsatta könet som barn blir ofta homosexuella. Eller bara växer ifrån det, Väldigt få av dem blir vuxna transsexuella, alltså personer som till varje pris, tillhöra det motsatta könet. Vill operera om sin kropp.
– Att man öppnar de här klinikerna för barn drevs alltså inte av efterfrågan bland barnen, det var en holländsk klinisk psykolog, som kläckte idén. Hon var så bekymrad över de dåliga resultaten på vuxna, speciellt män som ville bli kvinnor. Hon tänkte att de skulle mått bättre om de transitionerades när deras kroppar var unga, före puberteten.

I USA lade man ner vissa kliniker som behandlade vuxna transsexuella, påminner Agnes Wold. För att resultaten inte blev bra. Patienterna ville otroligt gärna ha kirurgiska ingrepp och hormonbehandlingar, och fick det, och rapporterade att de var glada för det. Men när man på deras mående mer objektivt såg man att de hade mycket psykiska besvär och mycket självmord. Det gick alltså inte bra för dem. Det kan man se på Mikael Landéns studie av dem som transitionerade i Sverige fram till 2003.
– Deras självmordsfrekvens var 19 gånger högre än jämförbara kontroller, man hade mer missbruk, mer psykiatrisk sjuklighet, mycket större risk för förtida dödlighet än jämnåriga kontrollpersoner.
– De var 35 år i snitt när de bytte juridiskt kön. De hade gått igenom en lång utredning och längtat efter detta, men det finns ingen evidens för att man mådde psykiskt bättre efter transition. Det finns något som heter kognitiv dissonansreduktion, som säger att man inte gärna medger att det här var helt fel, för det kräver att man är psykiskt stark, det är precis som att du har gift dig med fel man eller skaffat ett hus som du inte behöver… man gör allt för att kunna leva med sina egna val, hantera dem… Och det är därför det är så otäckt, när man påstår att det är så få som ångrar sig, och använder det som argument för att det är rätt med transition, till och med på barn.
– Jag tycker naturligtvis att det är jättehemskt med folk som ångrar sin transition, men det betyder ju inte att det är mindre hemskt för dem som inte ens vågar ångra sig. Jag tror att misären där kan vara väl så stor.
– Man har tjatat sig till det här och gjort allt för att övertyga psykiatrerna och så blev det väldigt dåligt. Och det går inte att återställa kroppen.
– Så jag säger återigen… det är din plikt som förälder och morförälder och alla andra runt barnet att se FÖR GUDS SKULL att barnet åtminstone blir vuxen först, så kan vi diskutera detta… Att man har gett vården det här mandatet, att ge pubertertshämmande hormoner och skära bort brösten på omyndiga flickor som inte ens får tatuera sig, som inte får köpa sprit, som inte får köpa cigaretter, inte rösta. Nota bene: det är inte barnen själva som gör detta, det är vården! En iatrogen epidemi som vården själv har skapat. Och måste stoppa. Och städa upp efter.
Agnes Wold
Född: I Uppsala 1955
Bakgrund: Fil.kand. i kemi och biologi, läkarlinjen, professor, överläkare, specialist i klinisk bakteriologi och immunologi.
Aktuell: Skåpade i en rad debattartiklar i april, tillsammans med före detta statsepidemiologen Magnus Gisslén och forskaren Staffan Olsson, ut socialstyrelsen för att myndigheten inte utövar sitt sitt kritiska tänkande när man ställer sig bakom en påstått men bevisat overksam metod mot demens, och därmed vilseför patienter, anhöriga, slösar bort miljoner kronor av medborgarnas skattepengar. I podden Hotspot sa att hon skulle trotsa den nya förbudslagen mot att förska omvända barn som vill byta kön, och vara beredd att ta konsekvenserna, fyra år i fängelse.
***
Läs även: Sebastian Stakset: ”Svikna barn sviker”