Förra året besökte 40 000 personer ditt konstverk Nimis på Kullahalvön i Skåne. Hur mår det för närvarande?
– Relativt hyggligt. Problemet är ju att sköta underhållet tillräckligt noggrant eftersom jag inte kan komma dit i samma utsträckning som tidigare. Det är en stor apparat när jag ska dit så det har ju skurits ner. Men det har fungerat rätt bra så här långt i alla fall och jag gör mina insatser kontinuerligt. Så det ser ut att kunna fungera ett tag till. Länsstyrelsen har gjort sina försök att stänga av området, men det har inte lyckats.
– Ja då. Jag var på ett möte med länsstyrelsen och de ville att min verksamhet skulle regleras. Jag skulle söka tillstånd för allt jag ville göra på platsen. Men jag sa nej tack till det. Den gamla juridiska processen bygger på att Nimis är olagligt och därför ska tas bort. Men ägandeförhållandena gör att man inte kan ingripa, man måste gå via ägaren, och det har komplicerats genom att Christo, som ägde Nimis, har gått bort. Det är hans dödsbo som är nuvarande ägare. Jag har skrivit till dödsboet men inte fått något svar, så det hela är lite oklart.
– Det är sant. En idé som jag varit väldigt fascinerad av är det som kallas för social skulptur, att reaktionerna runt ett konstverk är en del av verket. Det har jag arbetat med även när det gäller rondellhunden. Jag hade den fördelen med Nimis att jag fick mycket social skulptur helt gratis genom att jag fick en hel länsstyrelse med i bilden, och den spred sig sedan till domstolar och till allmänheten och det blev ett väldigt rabalder. Och det har ju aldrig lagt sig.
– När det gäller rondellhunden så gör jag inte så mycket, det är de andra som så att säga sköter förhandlingarna. Saker och ting uppstår som det blir intressant att ta del av. Det öppnas möjligheter, och man får ta beslut om hur man ska agera, hur man ska förhålla sig till det som dyker upp. Man följer med i processen och ser vad som händer och vad som är värt att gå vidare med. Sedan får man efterhand begrunda vad det var som hände och varför.
– I dag har vi många aktivister som arbetar med det rent politiska, och som därför riskerar att bli instrumentella. Jag har intresserat mig ganska mycket för det, kollisionen mellan konsten och världen. Konsten vill gärna komma ut ur konsten och vara en del av världen i övrigt, inte minst politiskt, och när det sker så går det ofta väldigt illa. Jag är inte någon vän av att man som konstnär ska gå in och verka politiskt, i så fall är det bättre att man blir politiker.